Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hei! Jeg har slanket meg nærmere 10 kg på ca 5 mnd ved hjelp av lavkalori, vært nede i 1000 kcal i perioder.

Nå har jeg gått ned for mye, og prøver å legge på meg 2-3 kg. Problemet er at det er så vanskelig å spise mer! Jeg har fått en del matkomplekser ifra slankeperioden, f.eks at jeg må holde meg unna ost, brød, kjøttdeig ol. Dette er mat som jeg alltid har spist, og vekten har verken gått opp eller ned. Var ikke før jeg begynte med Mc'donalds en gang i uken samt mye godteri at jeg la på meg.

Nå skal jeg altså opp noen kg som følge av at familie og venner synes jeg har blitt litt for tynn (noe jeg er helt enig i). Problemet er å gjennomføre det. Jeg har begynt å spise mer og større porsjoner, samt brød og ost. Det jeg er redd for, er at kiloene skal legge seg på ugunstige plasser, eksempelvis magen. Hvor stor sannsynlighet er det for dette? Jeg har ingen problemer med å gå litt opp både i overkroppen samt rumpe og lår. Er det noe jeg kan gjøre for å unngå å legge på meg på ugunstige plasser, eller må jeg bare vente og se? På forhånd takk.


Svar:

Hei du!

10 kilo på 5 mnd er en bra vektnedgang hvis du var overvektig i utgangspunktet, men for mye hvis du ikke egentlig var for tykk før du begynte å slanke deg. Siden du ikke sier noe om hvor høy du er, eller hva vekten din var i utgangspunktet, er det vanskelig å si noe om vekten din slik den er nå. Men hvis alle rundt deg mener at du har blitt for tynn, så stemmer nok det. Fint at du er i ferd med å gi slipp på "matkomplekser" som du har fått i løpet av den tiden du har slanket deg. Det beste er jo om du klarer å ha et naturlig forhold til mat, der du kan tillate deg å spise det meste. Det er jo mengdene som er viktig å regulere.

Siden du vil litt opp i vekt, men ikke for mye, er mitt tips til deg at du ikke bare fokuserer på mat, men også på trening. Tren gjerne litt styrketrening, slik at du øker muskelmassen din. Øker du vekten ikke bare i form av fett, men også muskler, vil det både se fint ut og være bra for helsen din. Hvis du ikke trener så mye fra før, kan det være lurt å ta en time med en PT som kan hjelpe deg til å nå målet ditt. Så lenge du spiser sunt og trener ved siden av, er det ikke så stor sannsynlighet for at du kun legger på deg rundt magen. Ønsker deg lykke til videre!

Beste hilsen Cathrine Borchsenius, klinisk ernæringsfysiolog

Annonse:
Annonse: