Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Hei! Jeg er 154 cm høy, og veier nå 45 kg.

Har gått ned 11 kg på ca 5 mnd. Nå skal jeg opp til ca 47/48, da jeg har blitt litt beinete. Foreldrene mine tror jeg veier 48, og vil derfor at jeg skal gå opp til rundt 53. Jeg mener dette er altfor mye, hva tenker du? Jeg har hatt litt problemer med mat og kosthold, prøver nå å spise mer, men er veldig vanskelig for meg å bryte mønsteret jeg har hvor jeg spiser det samme til frokost, lunsj og kvelds. Kan du hjelpe meg litt på vei? Og hva er egentlig idealvekten for meg?


Svar:

Hei!

Med en høyde på 154 cm og vekt på 45 kg, har du en BMI som ligger i underkant av 19. Det betyr at du er veldig tynn. Men, du er jo ganske lav, så du kan godt veie et sted mellom 47 og 50 kilo uten at det betyr at du er helt anorektisk. Men tynn vi du jo være. Hvis du ønsker å gå litt opp i vekt, men er redd for å miste kontrollen, så er det lurt å ta det litt gradvis slik at hodet ditt henger med i de endringene som skjer med kroppen din. Det aller viktigste er jo at du føler at du har en sunn kropp som funker, og at du etter hvert klarer å få et litt mindre anstrengt forhold til mat.

Du sier ingenting om hvor mye du trener, men hvis du ikke trener så mye fra før, så kan du jo forsøke å trene litt mer samtidig som du også spiser litt mer. Da vil du kunne gå litt opp i vekt, men da også i form av muskler og ikke bare fett.

Når det gjelder maten, så kan du for eksempel forsøke å innføre en eller to nye ting per uke. Hvis du i dag kun spiser frokost, lunsj, middag(?) og kvelds, kan du i tiden fremover forsøke å legge til et lite mellommåltid, for eksempel i form av en skyr med korn el. Dette er ikke mye ekstra kalorier. Når du har klart det, sjekker du hvordan det går med vekten. Hvis du ikke har gått opp noe mer, er det på tide å innføre litt mer mat til måltidene du allerede spiser. Eller, så kan du for eksempel legge til et glass juice eller et glass melk ekstra. Litt av gangen er altså lurt for at du skal føle at du har kontrollen. Men, husk at det også er viktig å slippe opp litt ettersom du tydeligvis er inne i et mønster der du er litt for opptatt av mat og vekt.

Ønsker deg masse lykke til videre!
Beste hilsen Cathrine Borchsenius

Annonse:
Annonse: