Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Min sønn på 16 mnd har sluttet å spise egg - hva gjør jeg?

Uansett hvordan jeg prøver å få egget i maten, pannekaker og lignende, kjenner han smaken med en gang og da vil ikke ha den! Han spiser alt ellers og var kjempe glad i egg før, men nå har han begynt å mislike det! Jeg er redd for at han ikke vil få mineraler og vitaminer det er i egg i seg. Hva kan jeg gjøre og hva eventuelt kan erstatte egg?

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh svarer:

Hei, som regel må personer utelate egg fra kosten på grunn av allergi. Derfor finnes det heldigvis mange oppskrifter på nett og i kokebøker som ikke inneholder egg. Egg inngår i veldig mange matvarer, for eksempel fiskegrateng, farsemat, panerte retter, leverpostei, kjeks m.m. Kjenner han smaken da også eller er det kun når egg utgjør en stor andel av retten? Spiser han retter med egg i barnehagen? Dette er sikkert et forbigående fenomen, men du kan nok prøve å lure inn litt mindre egg i maten for å se når han merker det på smaken.

Ernæringsmessig trenger ikke dette ha så mye å si. Egg er riktig nok en næringsrik matvare, men kostholdet kan være sunt og balansert uten egg også. Det er to næringsstoff som er spesielt viktig i egg, nemlig protein og vitamin D. Les mer om egg

Egg inneholder protein av en veldig god kvalitet, men denne kvaliteten får du også om du serverer ham måltider med fisk (det er lett for barn å tygge), kjøtt og melkeprodukter. Brød, brun ris, fullkornspasta og bønner bidrar også med protein i kosten. Bønner kan fint moses i annen mat, men også spises alene fordi de er lette å tygge og har en mild smak. Å få dekket proteinbehovet hans burde gå helt fint – og du trenger heller ikke overdrive inntaket av disse matvarene. Bare server ham normale mengder.

Vitamin D, derimot er et annet kapittel. Dette vitaminet har vi svært få kilder til i kosten vår og egg er en av disse. Fisk, særlig fet fisk, er spesielt rik på vitamin D, men også torsk inneholder noe. Vitamin D er dessuten tilsatt ekstra lettmelk og margarin/smør. Dersom han spiser lite av disse matvarene, bør han få tran eller annet kosttilskudd med vitamin D. Særlig nå i vinterhalvåret hvor solen heller ikke gir oss vitamin D, gjennom huden.

Barn trenger nok vitamin D for å vokse normalt og for at skjelettet skal utvikle seg normalt. En teskje tran om dagen sikrer dette behovet og er fint å ta nå på vinteren uansett.

Vitamin D har også andre roller i kroppen og bidrar til at kalsium og fosfor kan tas opp fra tarmen, normal muskelfunksjon, sterke tenner, et godt immunforsvar og inngår i celledeling.

Med andre ord, du trenger ikke bekymre deg for fraværet av egg i kosten hans så lenge han spiser fisk, melk og kjøtt og få dekket behovet for vitamin D gjennom mat og ev. kosttilskudd. Husk også å vend ham til å spise grovt brød, frukt og grønnsaker - da får han det han trenger av næringsstoffer.

Lykke til - det går sikkert over!

Hilsen Lise

Annonse:
Annonse: