Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Styr unna taperne!

Yoghurt og skyr er gode kilder til både kalsium, jod, protein og andre viktige næringsstoffer. Likevel er det mange som mener at yoghurt ikke bør være en del av barnas kosthold. Det er feil.

Hvordan får jeg nok jod?

Viktige næringsstoffer

Mange barn får i seg langt mer sukker enn anbefalt. Men dette sukkeret kommer ikke fra yoghurt, men fra saft, brus, kjeks, kaker og godteri. Mat og drikke som inneholder mye sukker, og lite andre næringsstoffer.

Det er sukker i yoghurt også, men mye mindre enn hva det var tidligere. Dessuten er mesteparten av dette sukkeret naturlig sukker som kommer fra melken og frukt- og bærene som yoghurten er laget av. Sammen med dette naturlige sukkeret følger andre viktige næringsstoffer. Derfor er det absolutt plass til en yoghurt eller skyr om dagen i et barns kosthold. I hvert fall så lenge du styrer unna testens tapere.

Yoghurt til overvektige barn?

I denne testen har vi kun sett på yoghurt og skyr som er markedsført mot barn. Barn under 3 år skal ikke ha kunstig sukker, derfor inneholder ingen av produktene i denne testen dette. Men, har du et barn over tre år som er glad i mat, har tendens til overvekt, og får i seg mer enn nok sukker ellers, kan det være greit å gå for en yoghurt der noe av sukkeret er erstattet med kunstig sukker.

Er alt sukker usunt

Tre om dagen

Yoghurt, skyr og andre meieriprodukter er viktige kilder til kalsium og jod. Dette er næringsstoffer det kan være vanskelig å få i seg nok av hvis vi ikke får i oss noe særlig meieriprodukter. Jod er viktig for stoffskiftet vårt, og for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos foster og små barn. Kalsium er viktig både for å bygge et sterkt skjelett og har også andre viktige oppgaver i kroppen.

For å sikre inntaket av både kalsium og jod, anbefales alle, også barn over ett år å innta tre porsjoner meieriprodukter hver dag. En porsjon kan være en yoghurt/skyr/kesam, et glass melk, eller en brødskive med ost.

Melk og myter

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi samlet yoghurt og skyr som tydelig markedsføres mot barn.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av mettet fett, protein, sukker, kalsium og % bær per yoghurt. Mye protein, kalsium og bær har trukket opp, mens mye sukker har trukket ned. Vi har latt sukker telle dobbelt ettersom mange barn får i seg mer sukker enn anbefalt.

Smak er ikke en faktor i testen, men du kan stemme på den du syns smaker best.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at den sunneste får terningkast 6 og den minst sunne får terningkast 2. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 2 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Annonse:
Annonse: