Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Derfor er det lurt å drikke melk, -hvis du tåler det!

Melk og melkeprodukter er, og har alltid vært en stor del av kostholdet vårt. Du skal faktisk lete lenge for å finne en matvaregruppe som inneholder så mange viktige næringsstoffer. I tillegg til å være vår beste kilde til kalsium, er melk også en god kilde til protein og inneholder en rekke vitaminer og mineraler, blant annet jod og ulike B-vitaminer. Den eneste ulempen med melk er vel egentlig bare at noen ikke tåler det. Og at noen tror det er usunt...

Som all annen mat, tilfører melkeprodukter deg også kalorier, og det er vel kanskje derfor en del jenter holder seg unna melk. Det er synd, fordi melk og melkeprodukter gir deg så mye annet enn kalorier. Forskning viser dessuten at melkeprodukter kan gjøre det lettere både å holde en stabil vekt, og gå ned i vekt hvis det er målet. Det stemmer altså ikke at melk gjør deg feit.

Etter hvert har det kommet mange gode magre alternativer på markedet slik som ekstra lett melk, mager kesam, lettyoghurt, og mager cottage cheese. Disse produktene inneholder like mye næringsstoffer som de originale, bare mindre fett og kalorier.

Melk og melkeprodukter er overlegne kalsiumkilder i forhold til annen mat og drikke. For å dekke kalsiumbehovet, trenger en kvinne rundt 3 ”enheter” melkeprodukter om dagen. En enhet kan for eksempel være et glass melk, en yoghurt, 2 dl med cottage cheese, eller en skive brød/knekkebrød med gulost.

Et kosthold helt uten melk, gjør det vanskelig å få i seg nok kalsium og jod, ettersom vi får 66% av det vi trenger av kalsium og 55 % av det vi trenger av jod fra melkeprodukter.

Sunne valg du kan ha i kjøleskapet:

  • Skyr
  • Yt mellommåltid/Yt restitusjon
  • Styrk melk
  • Ekstra lett melk
  • Mager kesam
  • Cottage cheese
  • Gulost
  • Yoghurt

Tåler du ikke melk?

En del mennesker holder seg borte fra melkeprodukter fordi de ikke tåler, eller tror de ikke tåler melk. Det som er viktig, er å skille mellom laktoseintoleranse og melkeallergi. Dette er nemlig helt forskjellige diagnoser, med ulik toleranse for melk og melkeprodukter.

Laktoseintoleranse; en intoleranse for melkesukker
Hvis du har laktoseintoleranse, har du en manglende evne til å bryte ned laktose, altså melkesukker. Normalt sett er det et enzym som heter laktase som er tilstede i tarmen, og som hjelper oss til å bryte ned og fordøye melkesukker. Ved laktoseintoleranse er det mindre, eller ikke noe, laktase i tarmen. Det fører til at melkesukkeret ikke blir brutt ned i tynntarmen der det egentlig skal brytes ned, men passerer videre til tykktarmen der det skaper ubehag i form av oppblåsthet, smerter eller diaré.

Laktoseintoleranse er nokså vanlig, men selv om du har laktoseintoleranse kan du ofte tåle en viss mengde melkesukker uten at du får ubehag. Det er også viktig å vite at hvite oster slik som gulost og cottage cheese inneholder minimalt med melkesukker. På apoteket finnes tabletter med laktase, som du kan ta før du vet at du skal få i deg en del melkesukker, for eksempel hvis du har lyst på en is.

Melkeallergi; en allergi mot melkeprotein

Hvis du er allergisk mot melk, eller har det som heter en melkeproteinallergi, betyr det at kroppens immunforsvar reagerer på et eller flere av proteinene som er tilstede i melken. Ofte skal det små mengder melkeprotein til, før man får reagerer. Symptomene på melkeallergi kommer ofte raskt, fra noen minutter til en halv time, og kan komme fra flere organer. Det vanligste er utslett, reaksjoner i luftveiene, eller mage- tarmproblemer. Hvis du har melkeallergi, må du holde deg unna alt av melkeprodukter. Barn som har melkeallergi, vil ofte kunne vokse av seg dette.

Ekspertene deler gjerne melkeallergi inn i ”IgE mediert melkeallergi”, som er den klassiske melkeallergien som er lettest å diagnostisere, og ”ikke IgE mediert melkeallergi” som også involverer en immunologisk reaksjon, men som kan være vanskeligere å diagnostisere.

Alternativer til melk

  • Tåler melk: Ekstra lett melk, tilsatt ekstra vitamin D, og inneholder like mye kalsium og andre næringsstoffer som andre typer melk.
  • Laktoseintoleranse: Laktoseredusert eller laktosefri melk
  • Melkeallergi: Soyamelk tilsatt kalsium.
  • Melkeproteinintoleranse: Soyamelk med kalsium, evt. prøv ut små mengder vanlig melk

Ps: også mulig å bruke havre-, ris-, eller mandelmelk, men disse inneholder mindre protein enn soyamelk.

Fakta og myter om melk

Upasteurisert melk er sunnere enn pasteurisert

Stemmer ikke! Forkjemperne for upasteurisert melk påstår at rå melk inneholder mer næringsstoffer, er lettere å fordøye, og gir mindre risiko for astma og allergi enn pasteurisert melk. Sannheten er at det er lite hold i disse påstandene, og at upasteurisert melk faktisk kan være farlig fordi det kan inneholde store mengder sykdomsfremkallende bakterier.

Melk er vår viktigste kilde til kalsium

Stemmer! Melk og melkeprodukter er våre klart beste kilder til kalsium. Tre porsjoner melkeprodukter, for eksempel et glass melk, en yoghurt og en skive med gulost, dekker ditt behov for kalsium. Skal du få denne mengden kalsium fra andre kilder, for eksempel brokkoli, må du spise ... bunter brokkoli. Det er derfor svært vanskelig å dekke behovet for kalsium hvis du ikke drikker melk eller får i deg andre melkeprodukter.

Melk øker risikoen for hjerte- og karsykdommer

Stemmer kanskje ikke! Frem til nå har man trodd at alle former for mettet fett, både fra melkeprodukter og kjøtt, øker kolesterolet og dermed risikoen for hjerte- og karsykdommer. Senere års forskning tyder på at det er forskjell på mettet fett, og at det fettet man får fra melk kanskje ikke er så skadelig som vi har trodd. Tvert imot kan det se ut som at fett fra melk er nøytralt i forhold til risikoen for hjerte- og karsykdommer, mens fett fra ost faktisk kan redusere risikoen. En del tyder også på at syrnede melkeprodukter kan være bra for helsa.

Melk inneholder protein av god kvalitet

Stemmer! Protein er satt sammen av aminosyrer, der noen av dem er essensielle, det vil si aminosyrer kroppen vår ikke klarer å lage selv og dermed må få gjennom kosten. Melk inneholder mange av de essensielle aminosyrene, noe som blant annet gjør at vi kan bruke en stor andel av disse proteinene til å bygge eller vedlikeholde muskler. Derfor er det lurt å drikke melk etter trening.

Melk bidrar til unødvendige kalorier

Stemmer ikke! Melk bidrar med over 10 viktige næringsstoffer du trenger tilført kroppen din hver dag. Blant annet protein som metter godt, og kalsium som kan være gunstig i forhold til vektreduksjon og stabil vekt. Det er blant annet vist at melk og meieriprodukter inntatt i forbindelse med en vektreduksjon, bidrar til å redusere energiinntaket, gi en bedre appetittregulering, øke metthetsfølelsen, og gi en fordelaktig kroppssammensetning.

Det er skadelig å drikke melk hvis man har laktoseintoleranse

Stemmer ikke! Det kan faktisk være positivt med litt melkesukker for deg som har laktoseintoleranse, fordi det kan øke din toleranse for melk. Ofte tåles yoghurt og andre syrnede melkeprodukter bedre enn søte. Her er det bare å prøve seg frem til hvor mye melkesukker du tåler.

Logg inn

Annonse:

DIN UKE

Oppskrifter