Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sunnere enn andre kjeks?

Havrekjeks høres sunnere ut enn mange andre kjeks. Havre er helt klart sunt, men de fleste havrekjeks inneholder minimalt med havre.

Kjeks er ikke mat

Til tross for at de fleste kjeks er ganske små, kan en kjeks inneholde forbausende mye sukker, fett og kalorier. De som har som vane å spise noen kjeks rett som det er, bør derfor tenke seg om en gang ekstra hvis de har lyst til å passe vekten.

Kjeks metter ikke særlig bra, noe som gjør at det er lett å spise både 4 og 5 kjeks mellom måltidene uten å tenke noe særlig over det. Når en kjeks kan inneholde 70 kcal eller mer, kan det fort bli for mye kalorier i løpet av en dag.

Så mange kalorier trenger du

Raskt påfyll av energi

Havrekjeks og annen kjeks er grei mat hvis du skal på fjelltur og trenger kjapt påfyll av energi. Noen av kjeksene i denne testen inneholder også en del fiber, noe som er bra fordi det gir langvarig metthet og energi.

Og som med all annen mat som inneholder en del sukker og kalorier; det er fint å gi til de som strever med å få i seg nok energi. For eksempel syke og eldre.

Sunt med havre

Havre er sunt, blant annet fordi det inneholder noe som heter betaglukaner som har vist seg å kunne senke kolesterolet hos personer med for høyt kolesterol, og vedlikeholde et normalt kolesterol. I tillegg til å være bra for kolesterolet, tyder forskning på at betaglukaner kan øke metthetsfølelsen, noe som er bra for deg som ønsker å passe vekten.

Derfor bør du spise havre

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet ulike havrekjeks som finnes i de største matvarekjedene. For å gjøre en vurdering av kjeksene har vi sett på innhold av sukker, fiber, protein, mettet- og umettet fett, fullkorn, innhold av havre og salt. Mye sukker, mettet fett og salt har trukket ned, mens innhold av umettet fett, fiber, fullkorn og havre har trukket opp. Vi har latt innhold av sukker og fiber telle dobbelt, ettersom mange av oss får i seg for mye sukker og for lite fiber.

Hvilken havrekjeks syns du smaker best?

Article Index

Annonse:
Annonse: