Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Undersøkelser viser at både tran, omega-3 tilskudd og planteoljer kan være harske. Sjekk listen!

Kutter du ned på mettet fett, og øker inntaket av omega-3 og andre umettete fettsyrer, blant annet ved å spise fisk, ta tran eller omega-3 tilskudd og bruke olje i matlagingen, kan du redusere risikoen for sykdom og død betydelig. Men ikke hvis fettet er harskt!

På bakgrunn av dette, har Bente Lise Halvorsen og Rune Blomhoff ved Universitetet i Oslo målt harskningen på en rekke omega-3-tilskudd og matlagingsoljer.

Det ble kjøpt inn en rekke omega-3-tilskudd og planteoljer fra dagligvarer, helsekostbutikker, apotek og fra internett. Resultatene kan du se i tabellen nederst i denne artikkelen.

Derfor kan oljen harskne

Det umettete fettet vi finner i fisk og planter, er nokså ømfintlige for lys, luft og varme. Jo lengre og mer umettet fettsyrene er (flere dobbelt bindinger i karbonkjeden), desto mer sårbare er de. Hvordan oljen behandles, og hvor mye den inneholder av antioksidanter og metaller kan også påvirke harskningen.

I fiskeoljen er det særlig fettsyrene DHA (dokosaheksaensyre) og EPA (eikosapentaensyre) som lett harskner, mens i planteoljer er det bl.a omega-3-fettsyren alfalinolensyre (ALA) som lettest blir harsk.

Olivenolje inneholder mindre flerumettet fett enn for eksempel solsikkeolje, soyaolje og maisolje og er derfor mer stabil og harskner ikke så lett som de andre oljene.

Harskning ødelegger helseeffekten

Når fettet begynner å harskne, vil de beskyttende antioksidantene som finnes naturlig i oljen brukes opp. Deretter vil harskningsprosessen gå raskere og raskere og etter hvert ødelegge fettsyrene. Denne prosessen kalles lipidoksidasjon.

Resultatet av en slik lipidoksidasjon, er en rekke oksidasjonsprodukter og ulike nedbrytningsprodukter. Dette er stoffer som tas opp i kroppen vår og som kan føre til at helsegevinsten av de sunne fettsyrene oppheves. Forskere antyder også at disse harskningsproduktene kan øke risikoen for åreforkalkning og blodpropp.

I oktober 2011 vil Vitenskapskomiteen for mattrygghet legge frem arbeidet ”Risikovurdering av nedbrytningsstoffer og oksidasjonsprodukter i fiskeoljer”. Rapporten vil vi oss mer klarhet i helserisikoen ved inntak av harske oljer. Les mer

Når er kosttilskuddet for harskt?

Det finnes ikke noen fastsatt grense for når en olje er for harsk til å spises, men generelt er en olje for harsk ved 10 meq/kg. Dette er et mål på dannelse av oksidasjonsprodukter i oljen.

En fersk og renset olje bør ligge under 1 meq/kg. Forskere har foreslått ulike grenser for når du ikke bør spise oljen, fra 2 til 10 meq/kg.

Nivået av harskning i produktene ble målt i peroksidverdi (meg/kg) samt alkenalinnhold (nmmol/mL). Sist nevnte er et stoff som dannes i harskningsprosessen.

Omega-3-tilskudd harskere enn planteoljer

Siden omega-3-tilskudd inneholder en høyere konsentrasjon av EPA og DHA, harskner de lettere enn planteoljer. Analysene til Halvorsen og Blomhoff viser at konsentrasjonen av harskningsprodukter er høyest i omega-3-tilskudd, men inntaket av harskningskprodukter er likevel høyest fra matlagingsoljer fordi vi spiser mer oljer enn tilskudd.

Det gjennomsnittlig inntaket av spiseoljer er 34 gram per dag, noe som er 10 til 15 ganger høyere enn mengden olje vi får fra omega-3-tilskudd.

Analysene viste også at når planteoljen ble varmet opp, så økte harskningsprosessen. Det er altså større risiko for at vi får i oss harsk matlagingsolje, enn harskt omega-3 tilskudd.

Slik unngår du harske omega-3-tilskudd og planteoljer

  • Oppbevar oljen mørkt og svalt/kjøling
  • Ikke la flasken eller produktet stå lenge uten kork/lokk
  • Skru korken/lokket godt igjen etter bruk
  • Kjøp en størrelse som passer forbruket ditt
  • Se etter datostempling ved kjøp og velg den som har lengst holdbarhet
  • Ikke svi oljen eller maten, stek ved middels høy temperatur

Analyser av tran, selolje og omega-3-kaplser

Produkt PV (meq/kg) Alkenal (nmol/ml)
Pure Arctic Omega-3 10,83 -
Krill-Omega (Pharmatec AS) 7,24 883,62
Fri Flyt Omega-3 6,56 315,73
Natural Omega-3 (fra Biopharma) 5,33 470,56
Lofotkapselen, ren høykonsentrert Omega-3 4,95 911,08
Selolje (fra Biopharma) 4,68 393,89
Triomega Original, høykonsentrert 4,67 932,19
Oil4Life Cardio 4,52 329,52
Daily Wellness Selolje Omega-3, DPA, EPA, DHA 500 mg 4,24 -
Daily Wellness Biomega fiskeolje, høykonsentrert, 60% omega-3 1000 mg 4,08 396,18
Ruis Omega-3 Selolje, høykonsentrert 3,99 -
OliVita oil, Selolje og olivenolje 3,95 -
Suncap Omega-3 3,59 -
Extra strong Omega-3, med antioksidanter fra krill (fra Biopharma) 3,51 -
Triple Omega-3, ekstra sterk (fra Biopharma) 3,44 761,47
Ruis OliMar Pluss, Omega-3 Selolje med olivenbladekstrakt, druekjerneolje og vitamin K2 3,3 -
Norwegian Fiskeolje, Salmon oil 3,19 158,23
Triomega, Omega-3+Q10, hjerte 3,19 -
Eskimo-3 med Pufanox 3,07 -
Ruis Omega-3 Selolje, flytende 2,93 379,3
PreviShop Omega-3 Forte, høykonsentrert fiskeolje 2,81 -
Möller''s dobbel 2,67 571,69
Nycoplus Omega-3, 1000 mg 2,66 610,12
Pikasol Hele deg, høykonsentrert Omega-3, 880 mg 2,64 562,54
Lofot tran 2,58 295,61
Nycoplus Selolje, 1000 mg 2,34 337,1
Möller''s Omega-3 høykonsentrert, med peppermyntesmak 2,29 371,5
Ruis Omega-3 Selolje, kapsler 2,19 359,79
OmegaPro 2,01 484,14
Nycoplus Apotekets tran, sitronsmak 1,99 880,06
Eskimo-3 kids, med Tutti- Frutti-smak 1,44 331,63
Möller''s Extra Omega-3 tran 1,13 383,39
Möller''s tran, naturlig 1,04 206,6

Alkenalinnholdet er ikke angitt i analysene der forskerne bare analyserte en prøve. Øvrige produkter inneholder gjennomsnittsverdier av 3-5 prøver.

Original tabell: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3118035/table/T0002

Beskrivelse av hvert produkt: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3118035/table/T0004 og http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3118035/table/T0005

Analyser av planteoljer

Produkt PV (meq/kg) Alkenaler (nmol/mL)
Clearspring unrefined organic italian extra virgin olive oil 5,33 119,04
Clearspring unrefined organic solsikkeolje 4,7 71,28
Gaea Ecological Extra Virgin olivenolje 4,28 98,83
Coop Nature økologisk olivenolje, Extra Virgin kaldpresset 4,19 96,15
La Española extra virgin olivenolje, beriket med Omega 3 4,08
Gaea Kalamata D.O.P. Extra Virgin Olive oil 3,8 85,38
Monini Extra Virgin Olive oil, Classico 3,78 86,14
Iliada Kalamata Extra Virgin olivenolje (glassflaske, marasqua) 3,72 88,11
Fígaro extra virgin olivenolje, Premium quality 3,53 61,31
Ybarra ‘Aromático’ Extra Virgin oliveolje Selección 3,1 77,86
Unió Siurana extra virgin olive oil 3,04 65,46
La Española extra virgin olivenolje 2,83 -
Rapsolje, kaldpresset (fra Askim Frukt- og Bærpresseri) 2,79 -
Hojiblanca extra virgin olivenolje 2,71 -
X-tra olivenolje 2,67 74,01
Odelia Norwegian kaldpresset rapsolje, til baking 2,42 -
Oil til frityrsteking 2,29 -
Coop olivenolje (glassflaske) 2,27 61,77
Amphora solsikkeolje 2,22 -
Fígaro olive oil, Premium quality 2,11 71,79
Ybarra olivenolje (plastflaske) 2 44,44c
Eldorado solsikkeolje 1,96 84,61
Odelia Norwegian kaldpresset rapsolje, til steking 1,96 53,86
Ybarra olivenolje (glassflaske) 1,92 42,44c
Orkide raffinert maisolje 1,72 -
R-oil Cotswold farm, kaldpresset rapsolje 1,66 -
Coop soyaolje 1,64 64,65
Eldorado maisolje 1,52 44,32c
Orkide raffinert solsikkeolje 1,4 -
Coop solsikkeolje 1,28 -
Vita Hjertego’ Optimal 1,01 36,87c
Coop maisolje 0,83 33,24c
Amphora rapsolje 0,74 -
Orkide raffinert soyaolje 0,71 -
First Price stekeolje (inneholder raffinert rapsolje) 0,63 -
Mills soyaolje 0,6 54,95

Alkenalinnholdet er ikke angitt i analysene der forskerne bare analyserte en prøve. Øvrige produkter inneholder gjennomsnittsverdier av 3-5 prøver.

Original tabell: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3118035/table/T0003/

Kilder:
  • Halvorsen BL og Blomhoff. Determination of lipid oxidation products in vegetable oils and marine omega-3 supplements. Food Nutr Res. 2011; 55: 10.3402/fnr.v55i0.5792.
  • Turner R, McLean CH, Silvers KM. Are the health benefits of fiskeoljes limited by products of oxidation? Nutr Res Rev 2006;19: 53-62.
Annonse:
Annonse: