Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Inneholder mye oksalsyre.

Hei! Som dere sikkert har fått med dere har det vært skrevet en del om rabarbra i det siste. Noen mener at det er helseskadelig å spise rabarbra fordi det inneholder en type syre som ikke er bra for oss. Stemmer dette?


Klinisk ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius svarer:

Cathrine Borchsenius
Cathrine Borchsenius er utdannet klinisk ernæringsfysiolog med mastergrad i klinisk ernæring fra Universitetet i Oslo. Cathrine er kjent fra "Sunt og Godt" på TV2, og er en hyppig brukt ekspert i media. Cathrine er gründer og daglig leder av www.bramat.no, og og jobber dessuten som konsulent/rådgiver innen ernæring.

Kontakt: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Hei og takk for spørsmål!

Rabarbra har en frisk og syrlig smak. Dette kommer av at rabarbra inneholder mye eplesyre og en mindre mengde oksalsyre. Det er oksalsyren som mange mener kan være skadelig for oss. Derfor er det en del som anbefaler at vi koker rabarbraen først slik at oksalsyreinnholdet reduseres.

Kort om oksalsyre

Oksalsyre finnes i mange planter, for eksempel spinat, rødbeter, rabarbra og grønnkål. Oksalat er et såkalt «antinæringsstoff» fordi det kan binde mineraler som kalsium og jern, slik at kroppens tilgang til mineralene blir lavere. Det betyr i praksis at spiser du rabarbra med fløte, så vil noe av kalsiumet i fløten bli utilgjengelig for kroppen. Koking, steking og forvelling vil redusere matens innhold av oksalsyre. Rabarbrasuppe inneholder altså mindre oksalsyre enn rå rabarbra.

Er kokt eller rå spinat sunnest?

Disse bør begrense inntaket av oksalsyre

I planter finner vi det høyeste oksalsyrenivået i bladene, litt mindre i frøene og minst i stilken. For friske mennesker er det ikke skadelig å spise mat med oksalsyre, men har du nyreproblemer bør du ta forbehold. Hos noen mennesker kan nemlig inntak av oksalsyre føre til dannelse av nyrestein.

De som har et kosthold der de fra før av får i seg for lite jern og kalsium, bør også begrense inntaket av oksalsyre ettersom det hemmer opptaket av disse mineralene. Enda bedre er det selvfølgelig å øke inntaket av mat som er rik på kalsium og jern, og fortsette å spise grønnsaker som inneholder oksalsyre. For disse grønnsakene inneholder jo veldig mye annet bra også.

Rik på vitamin K

Men så lenge du har et variert kosthold og ikke problemer med nyrene, så kan du altså spise rabarbra uten bekymring. Faktisk er rabarbra en god kilde til vitamin K og inneholder også en del fiber. Og så er det jo veldig mye godt du kan lage av rabarbra da! Prøv for eksempel å lage denne gode rosa rabarbrasaften.

Rabarbra, den ukjente vitamin K kilden

Beste hilsen Cathrine

Annonse:
Annonse: