Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Størst forskjell på sukkerinnholdet.

Havregrøt er sunt, enkelt og mettende. Grøt i porsjonspakker er dessuten greit å ta med seg i veska. I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i tørre grøter som skal tilsettes kokende vann. Alle typene passer fint både som frokost, mellommåltid, lunsj og kveldsmat.

Visste du forresten at det er mulig å spise flere av disse grøtene rett fra posen? Hell nedi litt vann, vent noen minutter, og vips har du et varmt lite måltid.

Sunt med havre

Havre er rik på betaglukaner, en type fiber som kan virke kolesterolsenkende. Betaglukaner har også vist seg å gi et stabilt blodsukker, noe som gir mindre søtsug, bedre konsentrasjon, lettere for å holde vekten, og som er en fordel for de som har eller står i risiko for å utvikle diabetes type 2. Det er altså mye bra med havregrøt!

Velger du en av porsjonsgrøtene som inneholder mest fiber, får du i deg 6-7 gram fiber. Vi anbefales å spise rundt 35 gram fiber per dag, så en porsjon fiberrik havregrøt kan dermed utgjøre en betydelig del av ditt daglige fiberinntak.

Derfor bør du spise fiber og fullkorn

Hva med sukkerinnholdet?

I noen av disse grøtene er det litt sukker. Men, det er snakk om relativt små mengder sukker. Lager du en grøt hjemme og har på litt sukker, syltetøy eller honning, får du garantert i deg mer sukker enn hva du får ved å spise en av disse grøtene.

Skal du kutte på sukkerinntaket er det altså ikke grøt du bør kutte, men heller begrense inntaket av brus, saft, kaker og søtsaker. Det er tross alt dette som er de største kildene til sukker i det norske kostholdet.

Hva er greia med kokosblomstsukker og agavesirup

Jazz opp grøten

Ingen av grøtene i denne testen inneholder så veldig mye kalorier, og heller ikke så mye protein. Vil du ha et måltid som metter enda litt bedre, kan du derfor ha i for eksempel litt cottage cheese eller nøtter i grøten. Ekstra frukt eller bær gjøre havregrøt til et enda sunnere og mer komplett måltid.

3 dagers meny for deg som vil ned i vekt

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnhold i tørre porsjonsgrøter som er å få kjøpt i de største matvarekjedene. <pProduktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de med lavest score får terningkast 4. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 4 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Hvilken havregrøt syns du smaker best?

Article Index

Annonse:
Annonse: