Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Ikke alle vet hvor usunt nudler kan være.

De fleste barn elsker nudler, og mange eldre barn lager seg gjerne en porsjon nudler etter skolen eller mellom måltidene. Travle dager med jobb, barn og fritidsaktiviteter, gjør at også foreldre syns det er greit med enkle løsninger til middag. Sammen med pizza og pølser, er nudler et alternativ som går raskt og som barna liker. Men det mange foreldre ikke vet, er både pizza og pølser kan være sunnere enn nudler.

Porsjonspakninger er det verste

Det finnes to typer nudler; middagsnudler og porsjonsnudler. Mens middagsnudlene kan være et greit alternativ til pasta, ris, eller poteter, er porsjonsnudler, eller ”rett i koppen”-nudler, rett og slett usunt. Porsjonsnudler er som regel laget av hvetemel, altså raske karbohydrater, og inneholder i tillegg en del fett. Fettet i disse nudlene kommer oftest fra palmeolje, en type olje som inneholder mye ugunstig mettet fett. I tillegg inneholder slike nudler en del salt, sukker og smaksforsterker.

Tykk av nudler

En porsjonspakke nudler kan inneholde 350-400 kcal. Dette er like mye kalorier som et barn bør få i seg gjennom en skikkelig middag. Forskjellen er bare at mens nudler kun er en kilde til raske karbohydrater og mettet fett, inneholder andre middager også viktige næringsstoffer som protein, umettet fett, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Kombinasjonen av raske karbohydrater og fett, gjør dessuten at mange fortsatt føler seg sultne etter en porsjon med nudler. Barn som har en tendens til å bli overvektige, bør altså ikke spise for mye nudler.

Greit med middagsnudler

I motsetning til "rett i koppen"- nudler, kan middagsnudler av typen fullkornsnudler eller eggenudler, være et greit alternativ og en del av et sunt måltid. Fullkornsnudler inneholder både fiber, vitaminer og mineraler, og kan være et godt alternativ til pasta, ris eller potet. Nudler som inneholder egg, er også bra ettersom slike nudler inneholder litt protein. Et måltid bestående av kjøtt/fisk/kylling, grønnsaker og fullkornsnudler er både sunt og godt. Ikke behøver det ta særlig lang tid å lage heller. Hvis du har barn som er glad i nudler, så vet du altså hva du bør gjøre: Bytt ut porsjonsnudlene med middagsnudler. I hvert fall til hverdags..

Annonse:
Annonse: