Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Linfrøolje er sunnere enn mange vet. 

Linfrøolje er en helt spesiell olje. Det er den eneste planteolje som har mer omega-3- enn omega-6-fettsyrer, faktisk hele tre ganger så mye. Andre matoljer har mer omega-6-fettsyrer enn omega-3 og noen har omtrent ikke omega-3 i det hele tatt. Mens linfrøolje har hele 52 % omega-3 fra alfalinolensyre, så har valnøttolje 10 % og rapsolje 8 % og øvrige matoljer enda lavere omega-3-innhold. 

Linfrøolje har dessuten et høyt innhold av vitamin E og er en kilde til vitamin K1. 

Ikke til å steke med!

Fettsyresammensetningen er både positivt og negativt. Det postive er at du kan bruke oljen som et omega-3-supplement i kosten slik at den får en bedre fettsyrebalanse.

Det negative er at oljen er veldig skjør, i den forstand at den ikke egner seg til steking. Faktisk har oljen et av de laveste røykepunket blant matoljene; 107°C. Røykepunktet er den temperaturen hvor oljen gir fra en en blålig røyk og er et tegn på at fettet i oljen begynner å ødeleggegs. Oljer vi anbefales å steke i, f.eks. solsikkeolje og steke-rapsolje har et røykepunkt på hhv. 227°C og 204°C. 

Slik bruker du linfrøolje

Linfrøolje er fint å bruke i dressinger, f.eks. i en eddikoljedressing. Smaken på linfrøilje er mild, så du kan fint ha i sennep eller urter for å sette ekstra smak på dressingen.

Ha 1-3 ss linfrøolje i smoothien. Da får du både i deg vegetabilsk omega-3, vitamin K og E, samt ekstra energi. En tommelfingerregel er at 1 ss olje gir 90 kcal. Så har du i 3 ss, så får du hele 270 kcal fra oljen.

Du kan også energiberike supper, sauser og gryteretter med linfrøolje. Ettersom dette er mat som koker, så vil ikke temperaturen bli høyere enn hva oljen tåler.

Husk å oppbevare linfrøoljen i kjøleskapet når du ikke bruker den, slik at den ikke harskner!

Næringsinnhold pr.  100 g spiseskje (10 g)
Energi 884 kcal 88 kcal
Fett 100 g 10 g
Mettede fettsyrer 7,9 g 0,8 g
En-umettede fettsyrer 20,4 g 2,0 g
Flerumettede fettsyrer 66,9 g 6,7 g
Linolsyre (omega-6) 14,4 g 1,4 g
Alfa-linolensyre (omega-3) 52,3 g 5,2 g
Vitamin E 6,67 mg 0,67 g
Vitamin K 21,6 µg 2,2 µg

Kilder:

Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas version 2017-12-15.

Hashempour-Baltork F, Torbati M, Azadmard-Damirchi S, Savage GP. Chemical, Rheological and Nutritional Characteristics of Sesame and Olive Oils Blended with Linseed Oil. Adv Pharm Bull. 2018 Mar; 8(1): 107–113. Published online 2018 Mar 18. doi: 10.15171/apb.2018.013

Annonse:
Annonse: