Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

... men ikke den grunnen du tror!

Honning er et rent naturprodukt og kortreist sukker. Biene henter nektar fra kløver, bringebær, løvetann, epleblomster og mange slags blomster omkring oss. At honningen er et såkalt «naturprodukt» betyr ikke at den utelukkende sunn.

Hva inneholder honning?

Honning inneholder ca. 39 % fruktose (fruktsukker), 34 % glukose (druesukker) og 2,4 % sukrose (vanlig sukker). Mange liker å fremheve at honning også inneholder vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre substanser. Dette er finnes i nektar og pollen på som biene sanker, honningdugg på bladlus og barklus som biene også forsyner seg av og i bienes eget spytt, f.eks. enzymer.

La oss si at du spiser ca. 5 ss honning i løpet av en uke. Det tilsvarer 100 gram honning. Da får du i deg følgende:

Energi 1346 kJ / 317 kcal
Fett 0 g
Hvorav mettede fettsyrer 0 g
Karbohydrater 79 g
Hvorav sukkerarter 79 g
Kostfiber 0 g
Protein 0,3 g
Salt 0 g
Vitamin K 25 µg
Mangan 0,37 mg

5 ss honning tilsvarer hele 40 sukkerbiter!

Med unntak av vitamin K og mangan, så gir honning ubetydelige mengder vitamin C, B-vitaminer, mineraler og sporstoffer. Analyser av honning viser at den kan være en kilde til vitamin K og mangan uten at det er snakk om store mengder.

Honning inneholder også rundt 20 % vann. 

I bunn og grunn er honning sukker. Nivået av andre næringsstoffer eller substander er ikke høyt nok til å akseptere det samtidig høye sukkerinnholdet.

Honning som energitilskudd

Personer som trenger ekstra energi kan supplere med litt honning i mat og drikke. Dette kan for eksempel være eldre, underernærte og personer med dårlig appetitt. 1 ss honning gir om lag 70 kcal i form av rene karbohydrater.

Honning kan derfor lett energiberike maten og gjøre maten mer smakelig, f.eks. honning i te eller melk, i smoohties, på grøten eller honning på brødskiven sammen med en god ost.  

Ikke bra for tennene!

Men biene tenker nok ikke så mye over at tennene våre ikke har godt av alt sukkeret. Selv om honning er et såkalt «naturlig» alternativ til hvitt sukker, så er den ikke bedre for tennene - tvert i mot.

En sammenligning mellom inntak av kumelk, sukkervann, cola og honning på rottetenner viste at cola og honning var mest skadelig for tennene med hensyn på hulldannelse (karies) og erosjon av tannemaljen.

Den har både et høyt innhold av sukker og en lav pH. Syrenivået i honning (pH 3,9) er faktisk på linje med brus, selv om det kan variere noe. Den lave pHen skyldes innholdet av glukonsyre, eddiksyre, melkesyre, smørsyre og maursyre.

Honning er rett og slett svært kariesfremkallende!

Honning mot hoste?

Øvre luftveisinfeksjoner er ofte en årlig plage for små og store. Dette er en type infeksjon som normalt går over av seg selv etter noen uker uten bruk av antibiotika. Men hosten kan være plagsom nok og mange bruker lindrende medisin og remedier, som f.eks. hostesaft, drops og honning.

Litt honning (2,5 ml) kan muligens redusere slimdannelse og hoste hos barn, men kvaliteten på forskningen er dårlig. 

Men man skal ikke underslå gevinsten av placeboeffekten! Dersom man synes det linder, så skader det neppe å ta en teskje honning eller litt honning i varm drikke på kveldstid så lenge tannpussen kommer etterpå. Når det er sagt, så skal ikke honning gis til spedbarn (barn under 12 måneder)!

Farlig for spedbarn

Honning eller produkter med honning skal ikke gis til barn under 12 måneder. Honning kan forårsake forgiftningssykdommen spedbarnsbotulisme som skyldes bakterien Clostridium botulinum. Bakterien kan danne en svært kraftig nervegift. Det er spedbarn som er mest utsatt for dette fordi de ikke har ferdig utviklet tarmflora. I spedbarnsperioden kan derfor Clostridium botulinum få fotfeste i tarmen, dvs. omdanne seg fra spore (bakterie i dvale) og formerende bakterie. Den aktive bakterien produserer gift og kan føre til forgiftning.

Selve honningen inneholder ikke nervegift. Fordi honningen har lav pH og lite vann, så vil bakteriene forbli i dvaletilstand (sporer).

Det er ikke farlig å spise honning for større barn og voksne. Det er trygt også når du er gravid og ammer, men man skal ikke smøre honning på brystvortene eller på spedbarnets munn. God håndhygiene er også viktig slik at sporene i honningen ikke overføres til spedbarnet.

Er honning bra mot sykdom?

Å finne argumenter for å kunne si at honning er sunt, er som å lete etter nåla i høystakken.

Det finnes artikler som fremhever honningens fantastiske egenskaper som antioksidant og at honning derfor kan ha medisinske egenskaper som å være antimikrobiell (mot bakterier, virus og sopp), leverbeskyttende, blodtrykksenkende, forebygge metabolsk syndrom, blodsukkersenkende, betennelsesdempende og bra for den reproduktive evnen, samt gunstig for sykdommer som er tilknyttet oksidativt stress i organer som mage-tarm, lever, øyne, bukspyttkjertel, nyrer, forplantningsorganer med mer (listen er nemlig mye lenger).

Problemet med disse studiene er at de baserer seg på laboratorieforsøk, rotteforsøk eller kortvarige studier på små grupper av personer eller henviser til tradisjonell bruk. Per i dag mangler det gode systematiske studier på honningens eventuelle positive helseeffekt hos mennesker.

En god grunn til å velge honning

Honning er altså ikke noe særlig sunnere enn sukker.  Men det handler ikke bare om din egen sunnhet og helse. Honning er kortreist sukker (hvis du kjøper norsk honning vel og merke) fra pollinerende insekter. Bier er særdeles viktig for produksjonen av frukt, bær og grønnsaker. Forsvinner de pollinerende insektene, så forsvinner også en rekke matvarer fra tallerkenen vår.

Ved å kjøpe norsk honning, så støtter du norsk birøkt og norske bier som har svært god helse (uten bruk av antibiotika).

Så ja, det spiller en rolle hvilken kilde til sukker du velger.

Og når det kommer til din egen helse. Nyt honning med måte, men ikke i tillegg til andre sukkerkilder og puss tennene godt før du legger deg!

Hilsen birøkter, honningentusiast og ernæringsbiolog
Lise von Krogh

Kilder

Bowen WH, Lawrence RA. Comparison of the cariogenicity of cola, honey, cow milk, human milk, and sucrose. Pediatrics. 2005;116(4):921-6.

Fødevaredata (http://frida.fooddata.dk), version 2, 2016, Fødevareinstituttet, Danmarks Tekniske Universitet.

Goldman RD. Honey for treatment of cough in children. Can Fam Physician. 2014 Dec;60(12):1107-8, 1110.

Israili ZH. Antimicrobial properties of honey. Am J Ther. 2014 Jul-Aug;21(4):304-23. doi: 10.1097/MJT.0b013e318293b09b.

Matportalen.no. Honning og spedbarnsbotulisme. https://www.matportalen.no/matsmitte_og_hygiene/tema/smittestoffer/honning_og_spedbarnsbotulisme (lest 9. mai 2019)

Oduwole O, Meremikwu MM, Oyo-Ita A, Udoh EE. Honey for acute cough in children. Cochrane Database Syst Rev. 2012;(3):CD007094.

Oduwole O, Meremikwu MM, Oyo-Ita A, Udoh EE. Honey for acute cough in children. Evid Based Child Health. 2014 Jun;9(2):401-44. doi: 10.1002/ebch.1970.

Erejuwa OO, Sulaiman SA, Ab Wahab MS. Honey: A Novel Antioxidant. Molecules 2012, 17, 4400-4423; doi:10.3390/molecules17044400

Ramli NZ, Chin KY, Zarkasi KA, Ahmad F. A Review on the Protective Effects of Honey against Metabolic Syndrome. Nutrients. 2018;10(8):1009. Published 2018 Aug 2. doi:10.3390/nu10081009

Annonse:
Annonse: