Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Forskere ser tegn til at tran kan redusere risikoen for koronasmitte.

Det går mot vinter, vi får minimalt med sollys, noe som gjør at vi også får mindre vitamin D enn på sommeren. Vi produserer nemlig vitamin D i huden under påvirkning av sollys.

På grunn av lang vinter med lite sol i Norge er vi også avhengig av å få vitamin D fra mat. De beste kildene er fet fisk som sild, makrell og laks, andre fete fiskeslag og fiskeolje. Det er tilsatt litt vitamin D i margariner, smør og enkelte typer av lettmelk. For å få nok vitamin D bør vi derfor øke forbruket av fet fisk. Det er også en god forsikring å ta en skje tran hver dag, særlig i vinterhalvåret.

Tran mot korona?

Helsedirektoratet anbefaler et daglig inntak av vitamin D på 10 mikrogram for alle mellom 2 og 75 år, og 20 mikrogram for alle over 75 år. En skje tran gir deg 10 mikrogram vitamin D, i tillegg til at tran inneholder de viktige omega-3 fettsyrene.

En ekstra motivasjon til å ta tran i disse dager, er at forskere ved Oslo universitetssykehus ser tegn til at tran kan redusere risikoen for koronasmitte i tillegg til å gi redusert risiko for et alvorlig sykdomsforløp dersom man skulle bli smittet av korona.

Det er foreløpig uvisst om dette skyldes noe annet ved livsstilen til de som tar tran eller om det er tranen i seg selv. Denne høsten starter derfor Oslo universitetssykehus et forskningsprosjekt der de skal se nærmere på akkurat dette.

Men uansett om tran kan virke forebyggende på korona eller ikke, så kan det altså være greit å ta en skje tran hver dag nå i vinterhalvåret.

Derfor trenger vi vitamin D

Vitamin D sørger for at det tas opp nok kalsium i kroppen, og at det lagres kalsium i skjelettet. Får vi ikke i oss nok vitamin D, klarer vi ikke ta opp nok kalsium i kroppen og mineraliseringen av skjelettet blir mangelfull. Dette kan føre til et svekket skjelett og risiko for benbrudd. Vitamin D er også nødvendig for normal muskelfunksjon, immunforsvar og celledeling. Kanskje er dette av betydning i forhold til risikoen for å bli smittet av korona, og forløpet av sykdommen hvis vi først blir smittet.

Er tranbrukere sunnere på andre måter?

Til tross for at forskere ved Oslo universitetssykehus ser tegn til at tran kan redusere risikoen for koronasmitte, er det foreløpig usikkert om det er fordi tran forebygger koronasykdom eller om det er andre forhold hos tran-brukerne som gir dem redusert risiko. Vi kan for eksempel tenke oss at de som tar tran regelmessig også har en generelt sunnere livsstil og sunnere vekt enn de som ikke tar tran. Vi kan også tenke oss at tran kan virke forebyggende på korona, men at det er andre ting i tranen enn vitamin D som bidrar til dette. For eksempel omega-3 fettsyrene som også vet er viktige for helsa.

Ny stor studie

For å finne ut av dette, starter Oslo Universitetssykehus denne høsten opp et forskningsprosjekt som skal undersøke om tran virker forebyggende på koronavirus.

Transtudien vil inkludere minst 70.000 deltakere – noe som vil gjøre den til en av de største kliniske studiene som noensinne er gjennomført i Norge. Studien vil være stor også i internasjonal sammenheng.

I studien vil deltakerne fordeles i to grupper ut ifra loddtrekning. Den ene halvparten av deltakerne vil daglig ta tran mens den andre halvparten får et placebo-produkt (maisolje). Deltakerne får ikke vite hvilken gruppe de tilhører. De vil få tran eller maisolje tilsendt i posten. Rekruttering av deltakere pågår nå. Hvis du ønsker å delta i studien, så kan du registrere deg her.

Kilde: https://oslo-universitetssykehus.no/om-oss/nyheter/kan-tran-forebygge-korona#kan-tran-forebygge-korona

Bramat+

Bli med i Bramat+

Tjenesten er GRATIS og gir deg tilgang til:

  • Webtrening: Tren hvor du vil sammen med en av våre instruktører. Velg mellom styrke/kondisjon, yoga, eller pilates.
  • Sunne, smakfulle oppskrifter med utregnet energi- og næringsinnhold
  • Nye treningsplaner, oppskrifter og tips hver uke

Annonse:
Annonse: