Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Mye skjer med bananen når den endrer farge.

Banan er en fascinerende frukt. Gjennom tre faser endrer den smak, lukt og næringsinnhold. Når bananen modnes fra grønn til gul og brun øker innholdet av vann og sukker i fruktkjøttet.

Vann trekker fra skallet og inn i fruktkjøttet. Skallet blir tynnere, og fruktkjøttet svulmer. Det øker vanninnholdet rundt stivelsen slik at enzymer kommer til begynner å bryte denne  ned (hydrolyseres) til sukker. Sukkeret består av glukose, fruktose og mest sukrose (forhold 20:15:65).

Mens umodne, grønne bananer har et stivelsesinnhold på nær 24 % og kun 6 % sukker, vil den modne bananen innholde 3 % stivelse og 21% sukker. Modnes bananen videre, så så finnes det knapt noe stivelse igjen. Dette gjør også at bananens glykemiske indeks (GI) stiger i takt med modningsgraden. Umodne bananer har en GI på 43 (±10) og overmodne bananer har en GI på 74 (±9)*. Normalt modne bananer har en GI 51 (±3).

Trenger du energi raskt, tar du den gulbrune bananen, vil du ha langsom energi spis den gulgrønne i stedet.

Er bananer sunne?

Når du spiser en passe stor moden banan (118 g) så får du i deg følgende:

  • 3,1 g fiber av anbefalte 25-35 g
  • 10,3 mg vitamin C av anbefalte 75 mg
  • 0,4 mg vitamin B6 av anbefalte 1,2 mg
  • 422 mg kalium av anbefalte 3100 mg

Altså langt mer enn bare sukker.

Banansstivelse er fiber

Ikke all stivelsen i bananen kan brytes ned til sukker. En del av stivelsen er resistent. Resistent stivelse fungerer som fiber i tarmen vår. Vi kan nemlig ikke fordøye den.

Desto grønnere og mer umoden bananen er, jo mer restistent stivelse inneholder den. Stivelsen ligger i små kuler (granuler) som beskytter den til en viss grad mot fordøyelsesenzymene. Når vannet trekker inn i granulene under modning sveller granulene og de fordøyes lettere. Dette senker innholdet av reistent stivelse. Gul banan får derfor lavere innhold av resistent stivelse enn den grønne.

Så det er bare å spise bananer, men ikke overdriv. Spiser du fire bananer helt på egenhånd så får du i deg like mye energi som i en vanlig frokost.

Morsomme fakta om banan

  • Banan er den mest produserte og solgte frukten verden over.
  • Bananer kommer opprinnelig fra Sørøst-Asia for 2000 år siden og dyrkes i dag i Asia, Sør-Amerika, Sentral-America og Afrika
  • Den gjennomsnittlige jordbeboer spiser 16 kg bananer (inkl. kokebanan) i året, men i Afrika og Latin-Amerika ligger forbruket på 80-160 kg i året. I noen områder av Øst-Afrika kan inntaket ligge på 450 kg i året per person.
  • Det finnes rundt 500 forskjellige sorter bananer.
  • Spiselig banan er steril og frøfri, heldigvis. Bananfrø er nemlig så harde at de kan gi tannskader, men finnes sjeldent i frukten.
  • En bananklase kan hos noen sorter ha så mye som 300 bananer.
  • En banan kan være 6 til 60 cm og 50 til 1000 gram avhengig av banansort.

Artikkelen er tilpasset fra to blogginnlegg hos Lise von Krogh - Enkelt, sunt og godt. Her finner du også oppskrift på Myke og sunne banankjeks og En sunnere banankake for litt bedre samvittighet.

Kilder:

Daniells JW. Encyclopedia of Food Sciences and Nutrition (Second Edition). Elsevier Science 2003.

Matvaretabellen.no

*Hermansen K, Rasmussen O, Gregersen S, Larsen S. Influence of ripeness of banana on the blood glucose and insulin response in type 2 diabetic subjects.Diabet Med. 1992;9(8):739-43.

Annonse:
Annonse: