Foto: Erik Helgeneset

Kylling har fått en stadig større plass i det norske kostholdet, og forbruket har mer enn doblet seg siden 90-tallet. Det er mye bra med kylling; det er magert, proteinrikt, det kan brukes til mye, og det er enkelt å tilberede. Og har du ikke tid eller lyst til å tilberede kyllingen selv, så kan du kjøpe spiseklar kylling i butikkene. Dette er kylling som er oppdelt, krydret og ferdig tilberedt. I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i ulike typer spiseklar kylling som finnes i de største matvarekjedene.

Magert og proteinrikt

Kylling regnes som sunn mat fordi dette er kjøtt som inneholder lite fett og mye protein. Velger du kylling fremfor svin og okse, er det også lettere å følge anbefalingene om å begrense inntaket av rødt kjøtt.

Sjekk ingredienslisten

Men selv om kyllingkjøttet i seg selv kan regnes som sunt, så er det mange kyllingprodukter som nuggets, kyllingpølse, kyllingpålegg og spiseklar kylling som er tilsatt relativt mye salt, fett, sukker og tilsetningsstoffer. Når du kjøper kyllingprodukter kan det derfor være en god idé å sjekke ingredienslisten slik at du kan velge produkter som inneholder mest mulig ren kylling.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg spiseklar kylling i skiver/biter som finnes i de største dagligvarekjedene. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye mettet fett, protein, sukker og salt de inneholder. Mye sukker, mettet fett, og salt trekker ned, mens mye protein trekker opp. Produktene er rangert i forhold til hverandre.