Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Stor forskjell på innhold av kakao.

Testen er utført av ernæringsfysiologer i Bramat. Opplysningen til testene hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen.

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Det er mye bra med kokesjokolade, i hvert fall de mørkeste typene som inneholder mye kakao. Kakao er rik på flavonoider, en type antioksidanter som gjør mye bra for helsa. Jo mørkere sjokoladen er, jo mer kakao og antioksidanter inneholder den. Derfor er mørk sjokolade sunnere enn lys.

Undersøkelser viser at mørk sjokolade kan være bra for helsa, blant annet ved å redusere blodtrykket og risikoen for hjerte- og karsykdommer. Men, det er ikke dermed sagt at jo mer sjokolade du spiser, jo bedre er det. Det er nemlig en veldig liten mengde sjokolade som ser ut til å være bra for deg, omtrent en rute om dagen. Spiser du mer, kan det fort gå utover vekten. Sjokolade inneholder nemlig mye mer fett, sukker og kalorier enn kakao.

Deilig varm sjokolade

Kokesjokolade brukes som regel til baking, eller til å lage en kopp varm sjokolade. Varm kakao er ikke bare godt og koselig, men kan faktisk også være bra etter en treningsøkt. Lager du kakao på Styrk, melken som inneholder dobbelt så mye protein og kalsium som annen melk, har du en fin restitusjonsdrikk etter at du har trent.

Selv om kakao laget av kokesjokolade kan være greit etter trening, er det likevel slik at kokesjokolade som annen sjokolade ikke er spesielt sunt hvis du spiser mye av det. Bruker du kokesjokolade ofte, kan det være greit å velge de som inneholder mest kakao, slik som vinnerne av denne testen.

Ulikt behov

Skal du lage deg en kopp kakao etter trening der du har brukt mye krefter og trenger påfyll av karbohydrater, kan du godt velge en sjokolade som inneholder en del sukker, som ikke nødvendigvis får høyest score i denne testen.

Skal du derimot velge den "sunneste" sjokoladen, den som er rikest på kakao og som du gjerne kan spise en bit av rett som det er, bør du velge vinnerne av denne testen. Kanskje litt forvirrende, men slik er det altså med kosthold og helse. Hva som er sunt og bra for deg, handler om hvor ofte du spiser det, når du spiser det, hvor aktiv du er, og ikke minst hva du spiser ellers.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg kokesjokolader. Utvalget ble foretatt etter hva som var tilgjengelig i de butikkene vi besøkte.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, fett, karbohydrater og andel kakao per 100 gram sjokolade. Mengden protein og kakao trekker opp, mens innholdet av karbohydrater og fett trekker ned.

I testen er produktene rangert fra terningkast 1 til 5. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 5 og det dårligste terningkast 1. Et produkt som får terningkast 1 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer.

Testresultater

coop-mork_70_kokesjokolade

Coop Mørk 70 %

En av testens to vinnere. Mye kakao, og lite karbohydrater i forhold til mange av de andre.

terning5

Energi: 2250 kJ (540 kcal)
Protein: 10 g
Karbohydrat: 36 g
Fett: 37 g
Kakao: 70 %
Produsent: Coop Trading

odense-mork_70_kakao_chokolade

Odense Mørk 70 % kakao

En av testens vinnere. Lite karbohydrater og mye kakao.

terning5

Energi: 2180 kJ (525 kcal)
Protein: 8,5 g
Karbohydrat: 34 g
Fett: 37 g
Kakao: 70 %
Produsent: Odense

freia-70_kakao_kokesjokolade

Freia Kokesjokolade 70 %

Bra innhold av kakao, lite karbohydrater, men mye fett.

terning4

Energi: 2465 kJ (600 kcal)
Protein: 7,1 g
Karbohydrat: 32 g
Fett: 46,5 g
Kakao: 70 %
Produsent: Kraft Foods Norge AS

eldorado-mork_kokesjokolade

Eldorado Mørk kokesjokolade

Ok innhold av kakao, forholdsvis lite fett, greit med protein men mye karbohydrater

terning4

Energi: 2130 kJ (510 kcal)
Protein: 7,6 g
Karbohydrat: 53 g
Fett: 28 g
Kakao: 50 %
Produsent: Norgesgruppen

rema_1000-mork_kokesjokolade

Mørk kokesjokolade

Litt lite kakao, mye karbohydrater, en ikke så mye fett

terning3

Energi: 2092 kJ (501 kcal)
Protein: 6 g
Karbohydrat: 53 g
Fett: 28 g
Kakao: 48 %
Produsent: REMA 1000

delish-mork_kokesjokolade

Delish mørk kokesjokolade

Ok innhold av kakao, lite fett men mye karbohydrater

terning3

Energi: 2079 kJ (498 kcal)
Protein: 6 g
Karbohydrat: 53 g
Fett: 27,5 g
Kakao: 50 %
Produsent: Ica Norge

odense-mork_55_kakao_chokolade

Odense Mørk 55 % kakao

Greit innhold av karbohydrater, middels innhold av karbohydrater og fett

terning3

Energi: 2220 kJ (530 kcal)
Protein: 5,5 g
Karbohydrat: 47 g
Fett: 33 g
Kakao: 55 %
Produsent: Odense

coop-lys_kokesjokolade

Coop Lys

Lite kakao og mye karbohydrater

terning2

Energi: 2150 kJ (520 kcal)
Protein: 7,5 g
Karbohydrat: 55 g
Fett: 30 g
Kakao: 30 %
Produsent: Coop Trading

freia-selskapssjokolade

Freia Selskapssjokolade

Litt lite kakao og mye karbohydrater

terning2

Energi: 2085 kJ (500 kcal)
Protein: 4,4 g
Karbohydrat: 55,8 g
Fett: 28,5 g
Kakao: 42 %
Produsent: Kraft Foods Norge AS

freia-lys_kokesjokolade

Freia Lys kokesjokolade

Lite kakao, mye karbohydrater.

terning2

Energi: 2165 kJ (520 kcal)
Protein: 7,3 g
Karbohydrat: 58 g
Fett: 28,5 g
Kakao: 30 %
Produsent: Kraft Foods Norge AS

freia-dronningsjokolade

Freia Dronning sjokolade

Litt lite kakao, mye karbohydrater.

terning2

Energi: 2100 kJ (500 kcal)
Protein: 4,9 g
Karbohydrat: 57 g
Fett: 28 g
Kakao: 44 %
Produsent: Kraft Foods Norge AS

coop-mork_kokesjokolade

Coop Mørk

Innhold av kakao er litt lite, og innholdet av karbohydrater er høyt.

terning2

Energi: 2000 kJ (480 kcal)
Protein: 5,5 g
Karbohydrat: 57 g
Fett: 26 g
Kakao: 46 %
Produsent: Coop Trading

eldorado-lys_kokesjokolade

Eldorado lys kokesjokolade

Lite kakao, veldig mye karbohydrater

terning1

Energi: 2150 kJ (515 kcal)
Protein: 6,1 g
Karbohydrat: 63 g
Fett: 26 g
Kakao: 25 %
Produsent: Norgesgruppen

delish-lys_kokesjokolade

Delish lys kokesjokolade

Lite kakao, veldig mye karbohydrater

terning1

Energi: 2150 kJ (514 kcal)
Protein: 6 g
Karbohydrat: 62 g
Fett: 26 g
Kakao: 27 %
Produsent: Ica Norge

rema_1000-lys_kokesjokolade

Lys kokesjokolade

Lite kakao. Mye karbohydrater.

terning1

Energi: 2160 kJ (516 kcal)
Protein: 6 g
Karbohydrat: 62 g
Fett: 26 g
Kakao: 27 %
Produsent: REMA 1000

Næringsinnhold per 100 g (hele) Energi, kJ Energi, kcal Protein, g Karbohydrater, g Fett, g Kakao, %
Coop Mørk 70 % 2250 540 10 36 37 70
Odense Mørk 70 % kakao 2180 525 8,5 34 37 70
Freia Kokesjokolade 70 % 2465 600 7,1 32 46,5 70
Eldorado Mørk kokesjokolade 2130 510 7,6 53 28 50
Mørk kokesjokolade 2092 501 6 53 28 48
Delish mørk kokesjokolade 2079 498 6 53 27,5 50
Odense Mørk 55 % kakao 2220 530 5,5 47 33 55
Coop Lys 2150 520 7,5 55 30 30
Freia Selskapssjokolade 2085 500 4,4 55,8 28,5 42
Freia Lys kokesjokolade 2165 520 7,3 58 28,5 30
Freia Dronning sjokolade 2100 500 4,9 57 28 44
Coop Mørk 2000 480 5,5 57 26 46
Eldorado lys kokesjokolade 2150 515 6,1 63 26 25
Delish lys kokesjokolade 2150 514 6 62 26 27
Lys kokesjokolade 2160 516 6 62 26 27
Foto: Erik Helgeneset
Annonse:
Annonse: