Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Vinnerne kan du drikke med god samvittighet!

Ja du leste riktig! Sjokolademelk behøver nemlig ikke være så usunt som mange tror. Det gjelder bare å velge riktig type.

Melk og meieriprodukter er vår viktigste kilde til kalsium, og også en viktig kilde til jod som mange får i seg for lite av. Disse næringsstoffene får du også fra sjokolademelk. Ulempen med en del typer sjokolademelk er at de inneholder mer sukker og kalorier enn vanlig melk.

Hvordan får jeg nok jod?

Størrelsen og sukkerinnholdet teller

Fordi mange, særlig barn får i seg mer enn nok sukker fra før av, bør sjokolademelk ikke drikkes for ofte. Unntaket er hvis du velger vinneren i denne testen, eller hvis du er en av dem som trener mye og som drikker sjokolademelk etter trening. Småspiste barn og voksne kan også ha nytte av sjokolademelk som en kilde til ekstra energi.

Drikker du eller barna dine sjokolademelk ofte, kan det være lurt å velge den typen som inneholder minst sukker, fett og kalorier. Det er også lurt å se litt på størrelsen. Når du først har en sjokolademelk drikker du gjerne opp hele. Da blir det ofte litt mye sukker og kalorier hvis du velger de største typene.

Kosthold ved dårlig appetitt

Sjokolademelk etter treningen

Etter en treningsøkt trenger du både protein og karbohydrater. Sjokolademelk inneholder like mye protein som vanlig melk, og har dessuten mer karbohydrater enn melk i form av sukker.

Forskning viser at sjokolademelk både kan erstatte væsketap og restituere slitne muskler etter trening, sannsynligvis på grunn av innholdet av natrium og kalium. Sjokolademelk og annen melk inneholder dessuten en fin blanding av karbohydrater og proteiner av svært god kvalitet.

Etter en skikkelig treningsøkt der det er lenge til neste måltid, kan du altså gjerne drikke en sjokolademelk. Og da kan du gjerne velge sjokolademelk som ikke nødvendigvis kommer best ut i denne testen. Etter en treningsøkt kan sjokolademelken nemlig godt inneholde mer karbohydrater/sukker, enn hva du bør tillate deg ellers.

Mat og trening

Tre næringsstoffer du kan få for lite av

 Slik har vi gjort testen

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av sjokolademelk, har vi sett på innhold av kalorier, protein, mettet fett, sukker og kalsium per 100 g med sjokolademelk. Mengden protein og kalsium trekker opp, mens mengden sukker, mettet fett og kalorier trekker ned.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

I testen er produktene rangert fra terningkast 3 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at den sunneste får terningkast 6 og den minst sunne får terningkast 3. Et produkt som får terningkast 3 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter og matvarer. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Article Index

Annonse:
Annonse: