Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

7 tips til sunne måltider etter skolen.

Når barna kommer hjem fra skolen, er de ofte sultne, tørste og slitne. Ofte er det noen timer til middag, og det er ikke alltid nok med en frukt eller et knekkebrød for å stagge den verste sulten.

Mange litt større barn, lager seg gjerne nudler eller forsyner seg av kjeks, saft og annen usunn mat. Ofte er det mat og drikke som er full av raske karbohydrater og kalorier, men fattig på vitaminer, mineraler, fiber og protein. Ulempen med slik mat er ikke bare at det er usunt, men at det metter dårlig og gir svingende blodsukker.

Viktig med påfyll

Mat etter skolen er viktig og riktig, ikke minst hvis det er lenge til middag som for eksempel de dagene barnet skal på fritidsaktiviteter før middag. Litt mat etter skolen kan også gi bedre humør hos de som fort blir gretne når de er sultne, og bedre konsentrasjon til skolearbeid for de som skal gjøre lekser før middag.

Matlyst

Mange foreldre bekymrer seg over at måltidet etter skolen skal gå utover matlysten til middag. Det er selvfølgelig et poeng hvis barnet spiser nudler eller annen usunn mat etter skoletid. Men, hvis dette måltidet er sunt, gjør det ingen ting at barnet spiser litt mindre til middag.

Sunn mat som metter

Det ideelle måltidet etter skoletid, bør inneholde både protein og fiber, ettersom begge deler metter godt. Hvis det i tillegg er mat som gir både vitaminer og mineraler, er det et sunt og komplett måltid.

Her er 7 tips til mat etter skoletid:

  • Frokostblanding med melk. NB: Dette bør være en frokostblanding med mye fiber og fullkorn og lite sukker. Eksempler på dette er Havrefras, 4-korn, All Bran og Weetabix
  • Skyr med korn
  • Smoothies med bær og Biola
  • Grovt knekkebrød eller brød med makrell i tomat
  • Rett i koppen suppe
  • Fruktsalat med nøtter og vaniljekesam
  • Omelett med ost og skinke
  • Yoghurt med korn
Annonse:
Annonse: