Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Tap av menstruasjon skyldes energiunderskudd, ikke trening!

Det å miste mensen er et relativt vanlig fenomen blant idrettsjenter, og kan for uvitende oppleves som ganske praktisk. At det er vanlig betyr ikke at det er greit!

Fravær av menstruasjon er et viktig varselsignal om at kroppen får for lite energi. De som ikke tar signalet på alvor kan ende opp med unødvendige tretthetsbrudd og et skjørt skjelett.

Menstruasjon er et sunnhetstegn

Det å ha en regelmessig menstruasjon er for jenter et sunnhetstegn og noe vi må sette pris på. Det gjør oss i stand til å bygge et sterkt skjelett og til å bære frem barn. Når jenter kommer i puberteten, begynner kroppen å produsere det kvinnelige kjønnshormonet østrogen som gjør jenter om til kvinner. De fleste opplever sin første mensblødning en gang mellom 10-15 års alder. Jenter som har fylt 16 år og aldri hatt menstruasjon, eller plutselig opplever at menstruasjonen har vært fraværende i tre måneder (eller 6 måneder om man er over 18 år), bør oppsøke lege.

En myte at problemet skyldes hard trening

Menstruasjonsforstyrrelser rammer mange idrettsjenter, og særlig utsatt er de som driver med utholdenhetsidretter som langrenn, sykkel og svømming og estetiske idretter som dans og turn. Studier viser at opp mot 65 % av langdistanseløpere har bortfall av menstruasjon. Dette er et problem som må tas på alvor.

Det er en myte at jenter mister mensen fordi de trener hardt. Jenter mister mensen fordi de ikke spiser nok i forhold til hvor hardt de trener og hva kroppen har behov for. Det er mulig å trene både mye og intensivt og samtidig opprettholde regelmessig menstruasjon.

Tap av benmasse av lavt energiinntak over tid

Mangel på energi i kroppen er den vanligste årsaken til menstruasjonsforstyrrelser blant idrettsjenter. Dersom energiinntaket ikke er nok til å dekke det totale energiforbruket kroppen har, er kroppen nødt til å redusere sitt forbruk ved å skru ned eller av prosesser som normalt går, og som er nødvendig for god helse. En konsekvens er at hormonproduksjonen går ned, og med fall i østrogen, vil man begynne å bryte ned skjelettet. Allerede etter fire måneder med fravær av menstruasjon kan man se tap av benmasse. Dette fører til irreversible skader på skjelettet og øker risikoen for tretthetsbrudd og andre muskel- og skjelettskader.

Saken er skrevet av Sunn Idrett. Ønsker du flere slike saker? Meld deg på nyhetsbrev her. 

Også et problem blant gutter

Også gutter kan være utsatt for tap av benmasse og tretthetsbrudd dersom de ikke klarer å matche energiinntak med energiforbruk. Men de har ikke den samme varsellampen i form av mensen slik jenter har. Det kan også se ut som at guttekroppen er mer robust og tåler energiunderskudd noe bedre enn jenter.

I en nylig studie av 59 eliteutøvere på høyt nasjonalt og internasjonalt nivå i utholdenhetsidretter, så man at ca. 40 % av kvinnene hadde menstruasjonsbortfall og ca. 40% av mennene hadde lave testosteronnivåer (det mannlige kjønnshormonet). Disse utøverne, både de kvinnelige og de mannlige, hadde 4,5 ganger høyere forekomst av tretthetsbrudd sammenlignet med de med normal menstruasjon og de med normalt testosteron.

Viktig å søke hjelp

De som opplever at menstruasjonen blir uregelmessig eller helt fraværende, bør ta det på alvor og søke hjelp. Et første steg kan være å snakke med foreldre, trener, eller helsesøster på skolen. Kanskje har det vært en økt treningsbelastning den siste tiden uten en tilsvarende økning i energiinntaket? Mer trening krever mer mat. Stress, sykdom og andre påkjenninger kan også påvirke menstruasjon. Noen ganger kan det være nødvendig med en henvisning til en gynekolog, som kan undersøke at det ikke er andre årsaker til menstruasjonsforstyrrelsen. Som regel er løsningen å øke energitilgjengeligheten ved å spise mer og riktig mat. Det kan være lettere å komme i energibalanse igjen ved å redusere litt på treningsmengden, f.eks. ved å legge inn en ekstra treningsfri dag i uka.

Kilder: 
Mountjoy M, Sundgot-Borgen J, Burke L et al. The IOC consensus statement: beyond the Female Athlete Triad–Relative Energy Deficiency in Sport (RED-S). Br J Sports Med. 2014 Apr;48(7):491-7.
Ackerman KE, Cano Sokoloff N, DE Nardo Maffazioli G et al. Fractures in Relation to Menstrual Status and Bone Parameters in Young Athletes. Med Sci Sports Exerc. 2015 Aug;47(8):1577-86.
Heikura IA, Uusitalo ALT, Stellingwerff T et al.  Low Energy Availability Is Difficult to Assess but Outcomes Have Large Impact on Bone Injury Rates in Elite Distance Athletes. Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2018 Jul1;28(4):403-411.
Annonse:
Annonse: