Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Melk kan beskytte mot diabetes.

Nylig ble det publisert en norsk studie i American Journal of Clinical Nutrition, der man har sett på sammenhengen mellom inntak av meieriprodukter og utvikling av diabetes type 2.

Studien er en meta-studie, som betyr at det er en systematisk gjennomgang av forskningen som er gjort på dette feltet.

Melkeprodukter er en del av et sunt kosthold

Melk og melkeprodukter er en tradisjonsrik og viktig del av kostholdet i Norge. Helsemyndighetene anbefaler at melkeprodukter inngår i det daglige kostholdet, og at man i hovedsak velger magre varianter. Dette rådet er basert på at inntaket av mettet fett i den norske befolkningen er for høyt, og at dette øker risikoen for hjerte- og karsykdom og overvekt.

Meieriprodukter er en god kilde til mange næringsstoffer vi trenger, som kalsium, vitamin D, magnesium og proteiner fra myse.

Studier der man ser hvordan fettrike produkter som fløte, ost og rømme virker inn på helsen gir varierende resultater,og man antar at det høye fettinnholdet i disse produktene utligner den gode effekten de andre næringsstoffene i melken.

Magre melkeprodukter gir lavere risiko for diabetes

Deltakerne i studien som spiste mest magre meieriprodukter daglig, som skummet melk, hadde en signifikant redusert risiko for å utvikle diabetes type 2 sammenlignet med deltakerne som spiste minst magre meieriprodukter.

Samtidig var også det laveste inntaket av melkeprodukter, 200 gram daglig, også assosiert med en lavere risiko for å utvikle diabetes type 2 enn et kosthold uten melkeprodukter.

Ost eller yoghurt

Ost ble også funnet å beskytte mot diabetes, men ikke i like stor grad som de magre melkeproduktene produktene. 120-140 gram yoghurt daglig ble vist å være den mengden som ga størst beskyttelse mot diabetes. Ett beger om dagen vil altså gi den beste effekten!

Helmelk og høyfett

Verken et høyt total-melkeinntak eller inntak av fete meieriprodukter ble funnet gunstig for å unngå diabetes, trolig fordi energiinnholdet i disse produktene er høyt og vektøkning bidrar til økt diabetesrisiko. Likevel er det interessant at ost har en gunstig effekt, mens helmelk ikke har det.

Det kan være at det høye kalsiuminnholdet eller fermenteringsprosessen osten gjennomgår forklarer denne forskjellen, men dette er ikke kartlagt ennå. Likevel er det mange gode holdepunkter for å inkludere både ost og magre melkeprodukter i ditt daglige kosthold.

Kilder:
D. Aune et al, Dairy products and the risk of type 2 diabetes: a systematic review and
dose-response meta-analysis of cohort studies, Am J Clin Nutr 2013;98:1066–83.
Annonse:
Annonse: