Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Mindre risiko for overvekt og livstilsykdommer

Grove kornprodukter inneholder mye fiber som jo er bra for helsen. Men det er ikke bare det høye fiberinnholdet som gjør at det er lurt å velge grovt.

Mer næring i hele kornet

Fullkornprodukter har et betydelig høyere innhold av kostfiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter enn kornprodukter laget på finmalt mel.

Fullkornprodukter er ikke bare mat som inneholder hele korn, men også matvarer som inneholder sammalt mel. I sammalt mel brukes nemlig hele kornet, i motsetning til finmalt mel der kun den stivelsesrike kjernen blir tatt i bruk.

Alle former for fullkornprodukter inneholder både kli og kim som er rike på fiber, vitaminer, mineraler, polyfenoler og fytoøstrogener. Det er derfor ikke så overraskende at fullkornprodukter viser seg å være gunstig for helsen.

Fullkorn gir mindre risiko for sykdom

Undersøkelser viser at de som spiser mye fullkorn har mindre risiko for sykdom.
Det er dokumentert sammenheng mellom inntak av fullkorn, grove kornprodukter og fiberrike matvarer og for eksempel redusert risiko for overvekt, hjerte- og karsykdom, type 2-diabetes og kreft i tykk- og endetarm.

Undersøkelser tyder dessuten på at et høyt inntak av kornprodukter fremstilt av finmalt mel (for eksempel loff, bagetter, ciabatta osv), har motsatt effekt ved at det øker risikoen for kreft.

Vi spiser for lite fullkorn

Grove kornprodukter bør til sammen gi omtrent 70 gram sammalt mel eller fullkorn per dag for kvinner, og 90 gram for menn. For personer som er fysisk aktive og har et høyt energiforbruk, anbefales det å spise enda mer.

Undersøkelser viser at mange av oss spiser langt mindre enn dette.

Slik får du i deg nok fullkorn

For å få i deg det anbefalte dagsbehovet for grove kornprodukter kan du for eksempel spise:

  • Fire brødskiver med stor andel sammalt mel, for eksempel merket grovt eller ekstra grovt på «Brødskalaen»
  • En tallerken grov kornblanding og to skiver fullkornsbrød
  • En tallerken havregrøt og en porsjon fullkornspasta eller fullkornsris
  • To tallerkener havregrøt

To skiver ekstra grovt brød, det vil si bakt med 100 % sammalt mel, gir cirka 50 gram fullkorn.

Kilde: Norsk tidsskrift for ernæring; "Spis grovere og sunnere" av Torunn Nordbø
Annonse:
Annonse: