Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Bruker mer bygg i øl enn i mat. 

Omtrent halvparten av kornet vi dyrker i Norge er bygg. Likevel er det bare 3-4000 tonn som brukes til mat. Til sammenlikning bruker vi årlig rundt 300 000 tonn hvete i kosten. 

Tradisjonelt har bygg mest vært benyttet til dyrefôr og brygging av øl, noe som er synd når vi vet hvor sunt bygg er. 

Næringsinnhold i bygg

Vanlige typer av bygg vil ha et ekstra lag med skalldeler som er godt festet til selve kornet. Dette kalles agner, og disse blir fjernet når vi bruker bygg til mat. Byggryn er hele byggkorn der disse agnene er slipt bort. 

Helt bygg inneholder ca 60-65 prosent stivelse, 9-12 prosent protein og knapt to prosent fett.

Bygg inneholder ulike typer fiber som omfatter ikke-stivelses polysakkarider (de viktigste er cellulose, arabinoxylan og betaglukaner) og lignin. Disse til sammen blir ofte klassifisert som kostfiber.

Innholdet av kostfiber i helt bygg vil normalt variere fra 15-20 prosent. I avskalla byggryn er innholdet av kostfiber lavere, mens innholdet av stivelse og protein er høyere.

Bygg er sunt

Bygg er proppfullt av helseelementer. Den største fordelen er kornets sjenerøse innhold av fiber, både løselig og uløselig. Rikt innhold av antioksidanter er en annen.

Nofima mat (Tidligere Matforsk) har forsket mye på bygg og ser mange positive helseeffekter med økt bruk av bygg i maten.

Blant kostfibrene i bygg finner vi ganske mye beta-glukan. Dette er fiberstoffer som har stort fokus i dag fordi det er påvist sammenhenger mellom høyere inntak av disse og forebyggelse av viktige livsstilsykdommer.

Reduksjon av kolesterolnivå, bedret tarmfunksjonen og reduksjon av risikoen for enkelte kreftformer er blant de påviste helseeffektene til bygg.

Positive helseeffekter av bygg:

  • redusere kolesterolnivået i blodet, som igjen kan redusere hjertekarsykdommer
  • kontrollere og redusere glukosenivået i blodet
  • bedre reguleringen av tarmfunksjonen
  • bidra til å kontrollere vekten pga av det høye fiberinnholdet som gjør deg lengre mett
  • påvirke tilgjengeligheten av vitaminer og mineraler
  • beskytte mot visse typer kreft

Bygg på menyen

Bygg foredles og foreligger som byggmel eller byggryn. Byggmel har ikke evne til å utvikle gluten slik som hvete, men kan brukes i mange forskjellige produkter som grøter og supper, eller blandet med hvetemel til brød og kjeks.

I tillegg kan byggryn være erstatning for ris i mange retter, for eksempel i riskrem, risotto og paella. Og som tilbehør til kjøtt eller fisk, i salater, supper, wraps mv.

Forskjellige byggsorter under helt lik bakeprosess kan gi store forskjeller i produktkvalitet. Det er derfor viktig å optimalisere prosessen (spesielt vannmengden) til byggsorten som brukes i bakeriprodukter.

Vær oppmerksom på at rikt fiberinnhold krever høyt vannopptak, slik at deigen kan oppleves som mer klissete når du bruker byggmel enn du gjør ved annet mel. Blanding av inntil 40 prosent bygg med siktet hvete kan gi gode resultater ved baking. Det er mulig å bake med mer byggmel, men da får vi brød som blir tunge og kompakte.

Her finner du oppskrifter med bygg.

Artikkelen er hentet fra Opplysningskontoret for brød og korn

Annonse:
Annonse: