Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

 De som spiser mye suppe er både sunnere og slankere enn andre.

Epidemiologiske studier har vist at å spise suppe er assosiert med redusert risiko for overvekt og fedme og at dette måltidet er godt egnet for vektkontroll. En studie publisert i British Journal of Nutrition har sett på hvordan suppe påvirker kaloriinntaket og kostens ernæringsmessige kvalitet.

Om studien

En gruppe voksne (10 598 stykker) mellom 19 og 64 år som deltok i the National Health and Nutrition Examination Surveys i perioden 2003-2008 ble inkludert i undersøkelsen. Kostholdet for en dag ble registrert hos samtlige. Det var 1291 deltagere som hadde spist suppe siste 24 timer, mens 9307 hadde ikke spist suppe. Litt flere kvinner spiste suppe enn menn

Når en sammenlignet suppespisere med de som ikke spiste suppe, fant forskerne en signifikant forskjell i gjennomsnittlig kroppsvekt og midjeomkrets:

  • Suppespisere: BMI 27,7 og midjeomkrets 95 cm
  • Ikke-suppespisere: BMI: 28,7 og midjeomkrets 97,5 cm

Å spise suppe var assosiert med et mindre energitett kosthold. Dessuten var kvaliteten på kostholdet til supperspiserne bedre.

Derfor metter suppe 

Laboratorieundersøker har demonstrert at suppe er forbundet med metthet og kan gi en kortvarig dempende effekt på appetittene eller matinntaket.

Undersøkelser tyder på at denne effekter gjelder kun om du spiser suppe til forrett før et hovedmåltid. Med andre ord har du suppe til forrett, spiser du en mindre lunsj eller middag. Om du avslutter dagen med et måltid suppe, har dette trolig ingen effekt på ditt totale kaloriinntak.

Suppe før et måltid virker mettende fordi suppen forsinker tømming fra magesekken og øker blodsukkeret. Dette er to faktorer som øker metthet. Det er imidlertid usikkert hvor lenge denne effekten varer.

Suppe gjør kosten mindre energitett

Hvor energitett et kosthold er, avhenger av hvor mange kalorier du får i deg per gram matvare du spiser. Hvis du spiser to kilo mat og drikke i løpet av en dag, er kosten mindre energitett om du får i deg 2500 kcal versus 3500 kcal. Dette bestemmes av kostens innhold av fett i sær, men også innholdet av karbohydrater, protein og vann samt alkohol.

Suppespiserne i denne studien hadde et gjennomsnittlig energiinntak på 2225 kcal versus 2294 kcal hos ikke-suppespiserne. Dette ser kanskje ikke så mye ut, men når forskerne så på energien pr. gram mat så var denne signifikant lavere hos suppespiserne (6,41 kJ/g) sammenlignet med ikke-suppespiserne (8,81 kJ/g).

Årsaken til redusert energitetthet kan være at suppe inneholder mye vann. Personer med høyt inntak av frukt og grønt har også lavere energitettet i kostholdet fordi dette er matvarer som inneholder mye vann. Suppe inneholder normalt lite fett og dette kan også være en medvirkende faktor.

Suppespisere har et sunnere kosthold

Kostdataene viste at de som spiste suppe hadde et signifikant redusert inntak av totalfett, økt inntak av protein, karbohydrater og fiber. Et økt fiberinntak kan være gunstig for metthet, blodsukkerkontroll og tarmhelsen. Dette kan i sin tur være gunstig for insulinutskillelsen og energiinntaket og dermed påvirke kroppsvekten.

Inntaket av vitamin C, vitamin A, fosfor, magnesium, jern, kobber og kalium var også høyere. På den negative siden hadde suppespiserne hadde et høyere saltinntak. Til tross for at saltinntaket var høyere, så den ernæringsmessige kvaliteten på kostholdet bedre.

Forskerne så også at suppespiserne hadde et betydelig høyere inntak av frukt (inkl fruktjuice), hel frukt, grønnsaker generelt, mørkegrønne og oransje grønnsaker og belgfrukter spesielt og et høyere inntak av korn.

Dessuten hadde suppespiserne et lavere inntak av mettet fett, sukker og alkohol.

Studiens svakhet

En av svakhetene med denne studien var at de som spiste suppe de siste 24 timer ble registrert som suppespisere, mens de som ikke hadde spist suppe ble registrert som ikke-suppespisere. Det kan bety at personer som vanligvis spiser suppe, men ikke akkurat den dagen havnet i feil gruppe. Studien tok altså ikke hensyn til matvanene til deltagerne, kun hva de hadde spist siste 24 timer.

Hvor mye mat deltagerne hadde spist ble estimert og ikke målt.

Studien kan ikke si noen om at det er en årsakssammenheng mellom suppespising og lavere kroppsvekt, kun en assosiasjon.

Kilde: Zhu Y, Hollis JH. Soup consumption is associated with a lower dietary energy density and a better diet quality in US adults. British Journal of Nutrition 2014;111:1474–1480. doi:10.1017/S0007114513003954
Annonse:
Annonse: