Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

2016 er belgfruktenes år!

FNs generalforsamling har fastslått at 2016 er belgfruktenes år, og ønsker med dette å øke kjennskapen til hvor bra belgfrukter egentlig er. Det er nemlig mye positivt med belgfrukter:

  • Belgfrukter er svært næringsrike
  • Belgfrukter er billige og bidrar til matsikkerhet
  • Belgfrukter har viktige helsefordeler
  • Belgfrukter fostrer et bærekraftig landbruk og bidrar til å motvirke klimaendringer
  • Belgfrukter fremmer biologisk mangfold

Hva er egentlig belgfrukter?

Belgfrukter, eller belgvekster som det også kalles, er spiselige frø i belger, eller skolmer, i erteblomstfamilien. Erter, bønner og linser er de mest vanlige. Peanøtter er også en type belgfrukt.

Belgvekster er viktige bestanddeler i Middelhavskostholdet og i andre sunne kostholdsmønstere. De kan brukes til nesten alt, og er ypperlig tilbehør til middag, i salater, suppe eller gryter.

Enkelt å tilberede, passer til mye

Å tilberede belgfrukter er lettvint. Noen typer - slik som tørkede kikerter og kidneybønner – krever en del tid da de må bløtlegges i flere timer før koking. Linser krever derimot ikke bløtlegging og har i tillegg kort koketid (høyst 20 minutter). Røde linser har kortest koketid, av disse kan du for eksempel lage linsesuppe eller linsestuing.

Belgfrukter på boks er også et bra alternativ som kidnebøynner, tomatbønner, kikerter eller chilibønner. Disse kan du bruke i gryter, salater, eller i tacoen.

Næringsrike og like mettende som kjøtt

Belfrukter inneholder relativt mye protein, stivelse og fiber, mineraler vitaminer som folat og antioksidanter. De fleste belgfrukter inneholder lite fett, og en stor av del av stivelsen er det som kalles for resistent stivelse. Dette er stivelse som ikke fordøyes, men som havner i tykktarmen hvor det gir næring til gunstige tarmbakterier.

Resistent stivelse fungerer dermed omtrent som kostfiber. Derfor gir belgfrukter mindre blodsukkerstigning enn mange andre stivelsesrike matvarer.

Belgfrukter inneholder mye fiber og protein – mer enn dobbelt så mye protein som ris – og stivelse som fordøyes sakte, noe som i kombinasjon er optimalt for å bevare metthetsfølelsen. Et måltid med bønner er like mettende som et kjøttmåltid. Derfor kan belgfrukter også være gunstige for vekta; belgfruktspisere har også vist seg å veie mindre enn personer som ikke spiser belgfrukter.

Et regelmessig inntak av belgfrukter har dessuten vist seg å kunne redusere blodtrykk, kolesterol, og blodsukker, og dermed gi bedre helse. Dette kan du lese mer om her.

Kilde: Artikkelen er en kortversjon av artikkelen ”2016 er belgfruktens år”, skrevet av Erik Arnesen for LHL.

Annonse:
Annonse: