Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Dropp brunosten, velg heller andre pålegg.

Mange spiser brød med pålegg hver dag, gjerne flere ganger om dagen. Hvis du er en av disse, har du mye å hente på å velge riktig brød og pålegg.

Unngå søte pålegg

Det finnes knapt noe mer norsk enn en brødskive med smør og brunost. Tidligere var alle brunoster tilsatt jern, noe som gjorde brunost til en av våre største jernkilder. I dag er det kun Litago brunost og Litago prim som er tilsatt jern. De andre typene inneholder stort sett bare mettet fett og sukker.

Brunost på brødskiven er altså ikke det sunneste du kan velge. Det samme gjelder syltetøy, nugatti og andre søte pålegg. Dette betyr selvfølgelig ikke at du eller barna dine aldri skal spise søte pålegg. Poenget er bare at dette er noe som kun bør spises en gang i blant.

Har du svært småspiste barn, kan derimot brunost, prim og andre søte pålegg være et greit valg som gjør at barnet ditt får i seg litt av de kaloriene det trenger.

En brødskive som metter

Proteinrik mat metter godt, noe som gjør at det er lurt å velge pålegg som inneholder en del proteiner. Eksempler på proteinrike pålegg er; skinke, kalkunpålegg, roastbeef, cottage cheese, makrell, sardiner, eller egg. Ha gjerne godt med pålegg på brødskiven, for eksempel 2-3 skinkeskiver på hver brødskive. Velger du i tillegg et skikkelig grovt brød eller knekkebrød som inneholder mye fiber, har du en brødskive som virkelig metter.

Velg rett fett

En del kjøtt- og ostepålegg inneholder nokså mye mettet fett. Dette er en type fett de fleste av oss gjerne kan kutte litt ned på. Velger du skinke, kalkun, kylling, mager leverpostei, mager salami eller magers servelat, fremfor fetere typer, sparer du en hel del fett i løpet av et år.

Fiskepålegg som sild, makrell, sardiner, laks og tunfisk inneholder mye av det gunstige omega-3 fettet som mange av oss får i seg for lite av. Disse påleggene inneholder dessuten  mye protein, noe som gjør fiskepålegg til et svært godt valg på brødskiven. Prøv også avokado på brødskivene.

Mange liker majonessalater slik som rødbetsalat, rekesalat eller italiensk salat, men ikke alle vet at disse sammen med ren majones faktisk inneholder sunt fett. Grunnen er at majones er laget av olje. Spis gjerne litt majones på brødskiven din, men aller helst sammen med litt proteinrikt pålegg slik som skinke eller kalkun. Men, vær oppmerksom på at selv om majones inneholder sunt fett, inneholder det også en del kalorier.

Avokado er en rik kilde på enumettet fett, det samme fettet du finner i olivenolje.

Sunt brød til hverdags

I tillegg til å velge sunne pålegg, har du mye å hente på å ta de rette brød- og knekkebrød valgene. Jo grovere jo bedre! Grovt brød metter bedre enn fint, og inneholder også mindre raske karbohydrater, noe som gir et mer stabilt blodsukker. Et stabilt blodsukker er gunstig fordi det gir mer overskudd, bedre prestasjon, mindre søtsug, og mindre risiko for å gå opp i vekt.

Les mer om brød

En fargerik hverdag

Noe om å pynte opp med paprika, tomater og andre grønnsaker. Sunt og fint!

Annonse:
Annonse: