Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Synker næringsinnholdet i melken når fettinnholdet reduseres?

Noen sverger til helmelk og mener den er mest næringsrik, mens andre velger lettmelk eller skummet melk. På femtitallet drakk vi omtrent bare helmelk, men etter hvert som utvalget av margere melkesorter ble større, så sank forbruket på helmelk. Da lettmelk ble lansert på 80-tallet fikk helmelk seg en skikkelig knekk. I dag er den rosa lettmelken den vi drikker mest av. 

Men hvilken melk bør du velge om vil ha i deg mest næringsstoffer? 

Forskjell i fettinnhold

Fra helmelk via lettmelk til skummetmelk så synker fettinnholdet i melken. Naturlig varierer fettinnholdet i melk med 2,5 til 6,7 %. Fettinnholdet avhenger blant annet av hva slags fôr kua får, kurase og melkeperiode. Melken som selges i butikken er standardisert til følgende fettinnhold:

  • Helmelk 3,5-4,1 % fett
  • Lettmelk 0,5-0,7 og 1,2 % fett
  • Skummet melk 0,1 % fett

Fettsammensetningen i melken er helt lik uansett fettinnhold. Det vil si at 2/3 av fettet er mettet uansett om melken er helfet eller skummet.  

En naturlig reduksjon med fettinnholdet er energi- og kolesterolinnholdet. Mindre fett betyr mindre kolesterol og færre kalorier. Faktisk halveres kaloriinnholdet i den skummede melken sammenlignet med helmelk. 

Protein og karbohydrater

I vanlig søtmelk så er proteininnholdet 3,5 %, helt uavhengig fettinnholdet. Skummet melk er derfor like proteinrik som helmelk. Laktoseinnholdet, altså karbohydratene, er også uendret. 

Hva skjer med vitaminene når fettinnholdet synker?

I den magre melken er vitamin A-innholdet lavere enn i den fete melken. Det skyldes at vitamin A følger fettet i melken. Mens innholdet av B-vitaminer er helt likt i alle melketyper. Melk er forøvrig fattig på både vitamin C og E. 

Melk er heller ingen naturlig kilde til vitamin D, men noen typer lettmelk er det tilsatt vitamin D. Det gjelder den grønne lettmelken, laktoseredusert melk og laktosefri melk.

Er det forskjell i mineralinnholdet?

Nei, skummet melk er faktisk like mineralrik som helmek. Melk inneholder en rekke mineraler, bortsett fra jern. Viktige mineraler som kalsium og jod finnes det like mye av i helmelk, lettmelk og skummet melk.

Er økologisk mer næringsrik?

Næringsinnholdet i økologisk melk tilsvarer den vanlige søtmelken, analyser viser kun litt mer jod og B-vitaminet folat. Økologisk melk er derimot ikke beriket med vitamin D.

Laktoseredusert og laktosefri

Laktoseredusert og laktosefri melk er like næringsrik som vanlig melk. Selv om melkesukkeret er spaltet, så påvirker ikke dette næringsinnholdet - heller ikke karbohydratinnholdet. Laktosen er spaltet til to enkle sukkermolekyler som kalles glukose og galaktose, slik at personer med nedsatt produksjon av enzymet laktase, tåler melken bedre. Inneholdet av protein, vitaminer og mineraler tilsvarer den vanlige søtmelken. 

Så hvilken melk skal du velge?

De aller fleste av oss får i oss både nok energi, fett og ikke minst mettet fett. Inntaket av mettet fett ligger fremdeles litt for høyt i den norske befolkningen, både blant barn og voksne. Inntaket av energi er også i overkant for mange og andelen overvektige er økende.

Derimot er det mange av oss som ikke får dekket behovet for vitamin D. I den vitamin D-berikede lettmelken er det fremdeles melkefett, bare i mindre mengder enn i helmelk. 

Det smarteste valget av melk er derfor en lettmelk tilsatt vitamin D - om den er laktoseredusert eller ikke spiller ingen rolle. Dette argumentet bør veie tyngst når det kommer til valg av melk:

Lettmelk tilsatt vitamin D er et godt valg for både barn i barnehagen, på skolen og til voksne.

Hvis du drikker tre glass vitamin D-beriket melk daglig, så har du fått dekket 1/4 av vitamin D-behovet ditt. Resten kan du hente inn fra makrell i tomat på brødskiven, margarin på brødskiven, litt egg og fisk til middag 2-3 ganger i uken. 

Dersom du velger en melk uten tilsatt vitamin D, er det enda viktigere at du får dekket behovet for vitamin D gjennom andre kilder, først og fremst fisk og tran eller fra kosttilskudd. 

Annonse:
Annonse: