Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Noen få kan reagere på hvetestivelse selv om den er glutenfri.

Noen mennesker tåler ikke gluten, og har det vi kaller for glutenintoleranse, som er en fellesbetegnelse for cøliaki, ikke-cøliakisk glutensensitivitet, dermatitis herpetiformis (DH) og noen former for hveteallergi. Ved alle disse tilstandene er det nødvendig med et kosthold som er helt fritt for gluten. Gluten er en gruppe proteiner som finnes i hvete, spelt, rug, bygg og triticale (rughvete).

Tåler du ikke gluten, skal du altså holde deg unna hvete, og andre kornslag, men hva med hvetestivelse?

Tåler du ikke gluten?

Greit å vite om hvetestivelse

Hvetestivelse er det som blir igjen av hvetemelet når protein (gluten), fett og fiber er vasket bort. Hvetestivelse kan altså være glutenfri, men først når den er fremstilt ved at hveten er vasket ordentlig godt slik at sluttproduktet er garantert glutenfritt. Om hvetestivelse er glutenfri eller ikke avhengig altså av faktorer som produsent, produksjonsmetode og kvaliteten på det ferdige produktet. Grunnen til at man bruker hvetestivelse i glutenfrie matvarer og spesialprodukter, er at det gir god smak og konsistens og bedre bakeegenskaper.

Trygt å spise hvetestivelse ved cøliaki

Glutenfri hvetestivelse er noe som har vært brukt i glutenfrie produkter i lang tid, og forskning viser at glutenfri hvetestivelse ikke gir skader på tarmslimhinnen hos de som har cøliaki. Likevel er det noen veldig få personer med cøliaki som opplever at de blir dårlige av å spise hvetestivelse. Dette kan ha flere årsaker, men kan antakelig være fordi mange som har cøliaki også har det vi kaller for irritabel tarm syndrom (IBS).

Kilde: Norsk cøliakiforening

Har du en irritabel tarm?

Har du IBS kan du være overfølsom for korte og tungt fordøyelige karbohydrater, eller det vi kaller for FODMAP (fermenterbare oligo-, di- monosakkarider og polyoler)som blant annet finnes i hvete. Hos de som har IBS vil inntak av hvete og andre FODMAPs kunne gi ubehag i form av magesmerter, luftplager, og diaré. Reagerer du på hvetestivelse kan det altså hende at du har irritabel tarm.

Hva er FODMAP-dietten?

Annonse:
Annonse: