Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Kan kylling bli fremtidens kilde til omega-3?

Vi spiser mer kjøtt enn fisk i dag. Til tross for klare anbefalinger fra helsedirektoratet om at vi bør spise mer fisk, snur ikke dette forbruket. Tvert i mot, fiskeforbruket ser ut til å fortsette å dale.

Helsemessig er dette uheldig. Fisk, både mager og fet, er en kilde til viktige næringsstoffer som vitamin D, selen, jod og omega-fettsyrer. I tillegg er proteinet i fisk lettfordøyelig, og innholdet av mettet fett er svært lavt. Likevel spiser vi for lite fisk.

Er slaget tapt?

Hvis vi ikke kommer til å spise mer fisk, kan da løsningen være å gjøre noe med kjøttets sammensetning, dette var noe professor Anna Haug ved Universitetet for miljø- og biovitenskap snakket om på LHLs kostholdskonferanse . Hva skjer når vi endrer fôret til kyllingen, vil det påvirke næringsverdien til kyllingfileten du får på tallerkenen? Anna Haug og hennes forskningsgruppen byttet ut sojaolje med rapsolje i kyllingfôret for å se hvordan dette påvirket kjøttets fettsyresammensetning.

Vi bør øke inntaket av matvarer med omega-3

I utgangspunktet gir konvensjonelt kraftfôr et kjøtt som har en ufordelaktig høy andel omega-6-fettsyrer i forhold til omega-3-fettsyrer. I det norske kostholdet får vi allerede mer enn nok av de livsviktige omega-6-fettsyrene. Så pass mye at det er uheldig for oss. Vi spiser 10-20 ganger så mye omega-6 som omega-3.

Ideelt sett bør vi ha et balansert inntak av både omega-6- og omega-3-fettsyrer i et forhold på 5:1. Dette er en av grunnene til at vi anbefales å spise mer fisk, fordi fisk er en av våre viktigste kilder til omega-3.

Men, når vi ikke vil spise mer fisk, kanskje kyllingkjøtt med mer omega-3 og mindre omega-6 kan være en løsning skal vi tro henne?

Raps- og linfrøolje til kyllingen

På Universitetet for miljø- og biovitenskap så de nettopp at kylling som fikk fôr med raps- og linfrøolje i stedet for sojaolje fikk kjøtt med en gunstigere fettsyresammensetning.

I følge professor Anna Haug kan innholdet av omega-3-fettsyrer i kyllingkjøtt mer enn fordobles ved å bruke bedre sammensatte planteoljer i kyllingenes fô. Kylling er nemlig ganske gode til å omdanne den vegetabilske formen av omega-3 (alfalinolensyre) til den formen vi finner i fisk (EPA, DPA og DHA). Kylling kan også være en like god selenkilde som fisk dersom den får organisk selen i fôret.

Prosjektet "Kylling som er sunn å spise"

Dette prosjektet hadde som mål å se på hva som skjer med blodlipidene til personer som spiser kyllinger som er fôret med raps/linolje sammenlignet med å spise dagens kylling.

Seks hundre kyllinger fikk enten soyaolje (4 %) eller rapsolje (2 %) med linfrøolje (2 %) i fôret. Deretter fikk 23 forsøkspersoner spise en porsjon soyakylling og 23 andre spise raps- og linfrøkylling i fire uker hver - hver dag. Ingen visste hvilken type kylling de spiste.

Ved oppstart og avslutning ble forsøkspersonene veid og målt (BMI utregnet) og blodprøver ble tatt og blodtrykket målt.

Kylling som fikk raps økte forsøksøkspersonenes omega-3-inntak og -innhold i blodet. Det var en signifikant økning i alfalinolensyre og EPA, samt en forbedring av forholdet mellom omega-6- og omega-3-fettsyrer (arakidonsyre vs. EPA) hos de som hadde spist kylling som ble foret med rapsolje.

Når forsøkspersoner spiste det modifiserte kyllingkjøttet gav dette altså en forbedret sammensetning fettstoffene i blodet sammenlignet med de som spiste "vanlig" kylling. Deltagerne gjorde forøvrig ingen andre endringer i kostholdet sitt.

Hva betyr dette i praksis?

Bytter man ut soyaoljen ut med raps- og linfrøolje i kyllingenes fôr, kan innholdet av omega-3 (EPA og DHA) øke fra 68 mg til 140 mg i en porsjon (175 g) kyllingfilet.

Vi anbefales å få i oss 250 gram EPA og DHA om dagen. En porsjon spesialkylling kan dermed dekke over halparten av vårt omega-3 behov..

Viktig å gjøre kylling til en sunnere matvare

Hvis kylling får et fôr med mer omega-3, men også spormineralet selen, kan dette kanskje bli en sunnere matvare å spise enn dagens broiler.

I følge Anna Haug, bør kjøtt som selges i Norge bør være så sunt som mulig. Hun mener også at myndighetene bør kreve at dyrefôret har en sammensetning som sikrer god human helse. Fisk er en begrenset ressurs i verden og de fleste foretrekker kjøtt. Derfor bør sammensetningen av kjøtt forbedres i retning av mer av de nødvendige næringsstoffene som finnes i fisk.

Med andre ord...

Men fremdeles er ikke kylling en god kilde til omega-3. Uavhengig omega-3-innhold vil kyllingen dessuten forbli en dårlig kilde til jern og vitamin D. Kylling kan heller ikke måle seg med storfe med hensyn på jern. Vi kan altså ikke få både i pose og sekk! Fremdeles vil et variert kosthold, også med fisk, være det beste valget også i fremtiden.

Annonse:
Annonse: