Foto: Erik Helgeneset

Ribbe, julepølse og medisterkaker er noe mange spiser på juleaften. Vi spiser ikke denne maten fordi den er sunn, men fordi det er godt og fordi det er tradisjon. Men likevel kan det være greit å ha en viss formening om innholdet i julematen du kjøper. Et tips er å sjekke innholdet av salt og kjøtt.

Hjemmelaget rødkål, enklere enn du tror!

Sjekk innhold av kjøtt

Fet mat smaker ofte mer, fordi fett binder smak. Mange har dessuten en naturlig preferanse for fet og søt mat. Men når det kommer til pølser, er det ikke nødvendigvis slik at de feteste smaker best. Mange mener at pølser som inneholder mye kjøtt smaker enda bedre. Er det mye kjøtt, vil det ofte være mindre mettet fett og stivelse i pølsen også. Du har altså mye å hente på å gå for pølser med høyt kjøttinnhold. Ettersom vi anbefales å begrense inntaket av mettet fett, og heller velge umettet fett, er det også lurt å sjekke innholdet av mettet fett når du handler pølser og annen farsemat.

Slik får du en perfekt ribbe

Tenk litt over saltinntaket

Pølser, kjøttboller, sylte, røkelaks, gravlaks og annen tradisjonell julemat inneholder ofte mye salt. Mange får i seg over dobbelt så mye salt som anbefalt. Derfor kan det være lurt å sjekke saltinnholdet når du kjøper julemat og annen mat som inneholder mye salt. Har du høyt blodtrykk, eller en del hjerte-karsykdom i nærmeste familie, bør du absolutt være litt bevisst på hvor mye salt du får i deg. Også i julen.

Kosthold ved høyt blodtrykk

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg julepølser som var å få kjøpt i de største matvarekjedene i forrige uke. For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, mettet fett, karbohydrater, salt og andel kjøtt. Mye protein og kjøtt har trukket opp, mens innholdet av karbohydrater (dette er stort sett bare stivelse), mettet fett og salt har trukket ned.

Smak er ikke en faktor i testen. Du kan derimot stemme på hvilken du syns smaker best under.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 5 og de minst sunne får terningkast 2. Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 2 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.