Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Terningkast 6 til mager cottage cheese.

Det er mange fordeler med å spise mellommåltider: Blodsukkeret holder seg jevnere, konsentrasjon og prestasjon blir bedre, søtsuget blir mindre, og sjansen for å holde vekten eller gå ned i vekt hvis det er det som er målet er større.

I tillegg til å spise frokost, lunsj og middag hver dag, kan du altså gjerne putte inn et mellommåltid eller to.

Protein som metter

Det optimale mellommåltidet inneholder mye protein, mye fiber, og lite sukker. Protein og fiber metter godt, og lite sukker gjør at blodsukkeret ikke skyter i været for så å falle kraftig. Men, når det er sagt: Det er forskjell på oss. Aktive mennesker som ikke sliter med vekten kan godt ha litt sukker i et mellommåltid.

Hva er egentlig et mellommåltid?

Med mellommåltid mener vi et lite måltid som du kan spise mellom frokost og lunsj, lunsj og middag, eller middag og aftens. Hvor stort dette måltidet skal være, avhenger av hvor aktiv du er, hvor stor du er, om du ønsker å gå ned i vekt eller ikke, og selvfølgelig hvor mye du spiser til de andre måltidene. Men, generelt sier vi at et mellommåltid kan inneholde et sted mellom 100 og 250 kcal.

Melkebaserte mellommåltider

I denne testen har vi tatt for oss produkter i melkedisken som vi enten vet at folk bruker som mellommåltid, eller som vi mener at kan passe som et mellommåltid. Yt restitusjonsdrikk er eksempel på et produkt som egentlig er ment til å drikke etter trening, men som også kan passe som et mellommåltid for deg som er aktiv. Mager cottage cheese er et nokså nytt produkt som passer godt som et mellommåltid selv om det kanskje ikke er ment som det.

Siden YT produktene er ment for trening, inneholder disse produktene naturlignok mer sukker enn en del av de andre. For aktive mennesker kan disse likevel være gode alternativer til mellommat. For de som ønsker å gå ned i vekt, kan den magre og proteinrike cottage cheese være et godt valg. Det gjelder altså å velge det produktet som passer din kropp og aktivitet best.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi vurdert næringsinnholdet i en porsjon, ikke per 100 gram slik vi gjør med en del andre matvarer. Grunnen til dette er at det er det totale inntaket som teller.

Alle produktene i denne testen inneholder mellom 100 og 250 kcal per porsjon, noe som er helt greit for et mellommåltid. Vi har derfor ikke tatt med kaloriinnholdet i vår vurdering ettersom 250 kcal kan være greit for noen, mens 100 kcal kan være greit for andre. For å rangere produktene har vi sett på hvor mye sukker, fiber og protein de inneholder. Vi har latt protein telle dobbelt opp ettersom et tilstrekkelig proteininnhold er viktig for at måltidet skal mette. Mye protein har trukket opp, mens mye sukker har trukket ned. Produkter som inneholder fiber har fått plusspoeng for dette.

Produktene er rangert i forhold til hverandre, og denne gangen har vi valgt å gi terningkast 3-6 ettersom ingen av produktene i testen er direkte uegnet som mellommåltid.

Våre kilder

Opplysningene til Bramat sine tester hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Dette er informasjon som også er tilgjengelig for forbruker og den mest relevante informasjonen i testsammenheng.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Dette gjør vi for at vi skal få en god test og at produktene skal bli vurdert på lik linje. Dersom vi ikke har opplysninger om innholdet av alle næringsstoffer som vurderes i testen på et produkt, så får ikke denne et terningkast.

Feilkilder

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Testresultater

tine-mager_cottage_cheese

Mager cottage cheese

En proteinbombe! Spiser du hele denne, blir du garantert mett!

terning6

Energi: 333 kJ (79 kcal)
Protein: 13 g
Karbohydrater: 2,1 g
Sukker: 2,1 g
Fett: 2 g
Mettet fett: 1,3 g
Fiber: 0 g
Vekt: 300 g
Produsent: Tine

tine-yt_kesam

Yt kesam med bær og korn

Mye protein.Inneholder dessuten en del fiber.

terning5

Energi: 482 kJ (114 kcal)
Protein: 9,1 g
Karbohydrater: 16 g
Sukker: 10 g
Fett: 1,7 g
Mettet fett: 0,9 g
Fiber: 3,2 g
Vekt: 190 g
Produsent: Tine

q-skyr_blabaer

Skyr blåbær og vanilje

Lite kalorier for de som ikke trenger så mye. Bra med protein og lite sukker.

terning5

Energi: 248 kJ (58 kcal)
Protein: 10 g
Karbohydrater: 4 g
Sukker: 4 g
Fett: 0,2 g
Mettet fett: 0,1 g
Fiber: 0,3 g
Vekt: 160 g
Produsent: Q-Meieriene

q-skyr_vanilje

Skyr frukt, vanilje

Mye protein, relativt lite kalorier.

terning5

Energi: 330 kJ (78 kcal)
Protein: 10 g
Karbohydrater: 9 g
Sukker: 8 g
Fett: 0,2 g
Mettet fett: 0,1 g
Fiber: 0 g
Vekt: 175 g
Produsent: Q-Meieriene

tine-gomorgen_naturell

Go´morgen naturell gresk type

Bra med protein, lite sukker. Inneholder også litt fiber.

terning5

Energi: 530 kJ (127 kcal)
Protein: 6 g
Karbohydrater: 12 g
Sukker: 2 g
Fett: 6 g
Mettet fett: - g
Fiber: 0,8 g
Vekt: 195 g
Produsent: Tine

q-skyr_skogsbaer

Skyr müsli skogsbær

Bra med protein, relativt lite kalorier.

terning4

Energi: 426 kJ (100 kcal)
Protein: 10 g
Karbohydrater: 14 g
Sukker: 9 g
Fett: 0,4 g
Mettet fett: 0,1 g
Fiber: 0,8 g
Vekt: 170 g
Produsent: Q-Meieriene

tine-yt_kakao

Yt restitusjonsdrikk

Bra etter trening, men passer også som et mellommåltid for deg som er aktiv. Bra med protein, men mer sukker enn en del av de andre.

terning4

Energi: 286 kJ (68 kcal)
Protein: 5,6 g
Karbohydrater: 9,1 g
Sukker: 8,7 g
Fett: 1 g
Mettet fett: 0,6 g
Fiber: 0,5 g
Vekt: 330 g
Produsent: Tine

tine-piano_bringebaer

Piano riskrem bringebærsaus

En porsjon av denne inneholder ikke så mye kalorier, men proteininnholdet er lavt, noe som gjør at den ikke metter så godt.

terning4

Energi: 606 kJ (145 kcal)
Protein: 2,5 g
Karbohydrater: 18 g
Sukker: 8 g
Fett: 7 g
Mettet fett: - g
Fiber: 0 g
Vekt: 108 g
Produsent: Tine

q-skyr_drikke_jordbaer

Skyr jordbær drikke

Bra med protein, ikke så mye kalorier.

terning4

Energi: 260 kJ (61 kcal)
Protein: 6,8 g
Karbohydrater: 8 g
Sukker: 8 g
Fett: 0,2 g
Mettet fett: 0,1 g
Fiber: 0 g
Vekt: 250 g
Produsent: Q-Meieriene

tine-yt_fortrening

Yt mellommåltidsdrikk

Greit med protein, litt mye sukker i forhold til de andre mellommåltidene. Et greit alternativ for deg som er aktiv.

terning4

Energi: 266 kJ (63 kcal)
Protein: 4 g
Karbohydrater: 10 g
Sukker: 9,3 g
Fett: 0,7 g
Mettet fett: 0,4 g
Fiber: 1,2 g
Vekt: 310 g
Produsent: Tine

tine-piano_nottetoffee_sjokoladecrisp

Piano yoghurt, nøttetoffee & sjokoladecrisp

Lite protein, i forhold til testvinnerne.

terning3

Energi: 744 kJ (178 kcal)
Protein: 4,1 g
Karbohydrater: 18 g
Sukker: 10 g
Fett: 9,9 g
Mettet fett: - g
Fiber: 0 g
Vekt: 119 g
Produsent: Tine

tine-rislunch_jordbaer

Rislunsj jordbær

Lite protein, men en porsjon av denn gir deg heller ikke så mye kalorier og sukker.

terning3

Energi: 605 kJ (144 kcal)
Protein: 2,9 g
Karbohydrater: 20 g
Sukker: 8 g
Fett: 5,7 g
Mettet fett: - g
Fiber: 0 g
Vekt: 150 g
Produsent: Tine

tine-piano_sjokolade_nottecrisp

Piano yoghurt sjokolade & nøttecrisp

Lite protein i forhold til sukker.

terning3

Energi: 773 kJ (185 kcal)
Protein: 3,9 g
Karbohydrater: 22 g
Sukker: 13 g
Fett: 9 g
Mettet fett: - g
Fiber: 0 g
Vekt: 119 g
Produsent: Tine

tine-gomorgen_skogsbaer

Go´morgen skogsbær

Mye sukker og lite protein i forhold til en del av de andre typene. Men, denne innholder litt fiber. Mer kalorier enn de fleste andre.

terning3

Energi: 550 kJ (130 kcal)
Protein: 4,4 g
Karbohydrater: 21 g
Sukker: 15,1 g
Fett: 3,4 g
Mettet fett: 1,8 g
Fiber: 0,8 g
Vekt: 195 g
Produsent: Tine

q-snjo

Snjo jordbær

Litt for mye sukker og litt for lite protein.

terning3

Energi: 599 kJ (143 kcal)
Protein: 5 g
Karbohydrater: 15 g
Sukker: 15 g
Fett: 7 g
Mettet fett: 4 g
Fiber: 0 g
Vekt: 150 g
Produsent: Q-Meieriene

ehrmann-yoghurt

Yoghurt drink

Testens høyeste innhold av sukker.

terning3

Energi: 310 kJ (73 kcal)
Protein: 2,8 g
Karbohydrater: 13,5 g
Sukker: 10 g
Fett: 0,9 g
Mettet fett: 0,6 g
Fiber: 0 g
Vekt: 330 g
Produsent: Ehrmann

Næringsinnhold per 100 g Energi, kJ Energi, kcal Protein, g Karbo-hydrater, g Sukker, g Fett, g Mettet fett, g Fiber, g Vekt, g Total kcal, g Total protein, g Total sukker, g
Mager cottage cheese, Tine 333 79 13 2,1 2,1 2 1,3 0 300 237 39 6,3
Yt kesam med bær og korn, Tine 482 114 9,1 16 10 1,7 0,9 3,2 190 216 17,3 19
Skyr blåbær og vanilje, Q-Meieriene 248 58 10 4 4 0,2 0,1 0,3 160 93 16 6,4
Skyr frukt, vanilje, Q-Meieriene 330 78 10 9 8 0,2 0,1 0 175 136 17,5 14
Go´morgen naturell gresk type, Tine 530 127 6 12 2 6 - 0,8 195 248 11,7 3,9
Skyr müsli skogsbær, Q-Meieriene 426 100 10 14 9 0,4 0,1 0,8 170 170 17 15,3
Yt restitusjonsdrikk, Tine 286 68 5,6 9,1 8,7 1 0,6 0,5 330 224 18,5 28,71
Piano riskrem bringebærsaus, Tine 606 145 2,5 18 8 7 - 0 108 157 2,7 8,64
Skyr jordbær drikke, Q-Meieriene 260 61 6,8 8 8 0,2 0,1 0 250 152,5 17 20
Yt mellommåltidsdrikk, Tine 266 63 4 10 9,3 0,7 0,4 1,2 310 195 12,4 28,83
Piano yoghurt, nøttetoffee & sjokoladecrisp, Tine 744 178 4,1 18 10 9,9 - 0 119 212 4,9 11,9
Rislunsj jordbær, Tine 605 144 2,9 20 8 5,7 - 0 150 216 4,35 12
Piano yoghurt sjokolade & nøttecrisp, Tine 773 185 3,9 22 13 9 - 0 119 220 4,64 15,5
Go´morgen skogsbær, Tine 550 130 4,4 21 15,1 3,4 1,8 0,8 195 254 8,6 29,45
Snjo jordbær, Q-Meieriene 599 143 5 15 15 7 4 0 150 214 7,5 22,5
Yoghurt drink, Ehrmann 310 73 2,8 13,5 10 0,9 0,6 0 330 241 9,3 33
Foto: Erik Helgeneset
Annonse:
Annonse: