Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Sjekk næringsdeklarasjon og ingredienslister!

Har du lyst til å spise sunt, men har ofte dårlig tid når du handler? Da bør du gå for Nøkkelhullsmerket mat! Det kan også være lurt å se etter brødskalaen og grovhetsprosenten når du velger brød og andre kornvarer. Har du litt bedre tid, kan du ta en titt på næringdeklarasjon og ingredienslister også. På den måten kan du finne frem til matvarer som inneholder mer av det som er bra for deg, og ikke for mye kalorier, sukker, mettet fett og salt.

Velg riktig fett!

Derfor bør du se etter nøkkelhullet

Det grønne Nøkkelhullssymbolet gjør det enklere å velge sunt når vi har det travelt i butikken. Matvarer som er merket med et Nøkkelhull, inneholder mindre mettet fett, salt og sukker, og mer fiber og fullkorn, enn andre produkter i sin matvaregruppe. Hvis du skal velge mellom to oster, to brød eller to ferdigretter, der den ene har Nøkkelhull og den andre ikke, får du et sunnere alternativ hvis du velger produktet med Nøkkelhullet. For hver matvaregruppe er det satt egne kriterier for hva som gjør at en matvare kan få Nøkkelhullet.

Les mer om Nøkkelhullskriteriene her.

 nøkkelhullet

Bruk Brødskalaen, men husk grovhetsprosenten

Brødskalaen er en merkeordning som sier noe om hvor mye hele korn, kli og sammalt mel det er i et brød eller knekkebrød. Jo større del av sirkelen som er farget, desto grovere er brødet. Inndelingen er som følger:

  • Fint; 0-25 % sammalt mel, hele korn eller kli
  • Halvgrovt; 25-50 % sammalt mel, hele korn eller kli
  • Grovt; 50-75 % sammalt mel, hele korn eller kli
  • Ekstra grovt; 76-100 % sammalt mel, hele korn eller kli

Dette betyr at et brød som kategoriseres som grovt har en grovhetsprosent som ligger et sted mellom 51 og 75%. Mens en grovhetsprosent på 75% er bra, er 51 % i praksis bare et halvgrovt brød. Skal du virkelig gå for det groveste brødet bør du derfor også ta en titt på brødets grovhetsprosent som står i varedeklarasjonen eller ved siden av Brødskalaen. Jo høyere grovhetsprosenten er, desto grovere er brødet. Hvis du vil ha et ordentlig grovt brød, bør du velge et som har en grovhetsprosent mellom 75 og 100.

Se også etter grovhetsprosenten når du skal kjøpe andre kornvarer som frokostblandinger. Jo høyere grovhetsprosent, jo bedre er det!

brødskalaen nho mat og drikke

Derfor bør du spise fiber og fullkorn

Ta en titt på næringsdeklarasjon og ingrediensliste

I tillegg til å se på merkeordninger som Nøkkelhullet og Brødskalaen, kan det være lurt å ta en titt både på næringsdeklarasjon og ingrediensliste. Næringsdeklarasjonen viser hvor mye energi, karbohydrater, sukkerarter, fett, mettet fett, salt, og noen ganger også enkelte vitaminer og mineraler det er per 100 gram eller ml av en mat- eller drikkevare. På noen produkter er det også oppgitt næringsinnhold per porsjon. Dette gjør det enda enklere for deg som forbruker å vite hvor mye energi og næringsstoffer du får i deg ved spise en porsjon av den aktuelle mat- eller drikkevaren.

Ingredienslisten viser hvilke ingredienser en mat- eller drikkevare består av. Ingrediensene står i fallende rekkefølge, slik at den ingrediensen det er mest av står først i ingredienslisten. Leser du ingredienslister kan du dermed ha mulighet til å velge bort matvarer som inneholder mye av ingredienser du ikke ønsker å få i deg for mye av, eller som inneholder ingredienser du ikke tåler eller ikke ønsker å få i deg.

En nøye sjekk av ingredienslisten er ekstra viktig for deg som er allergisk mot visse ingredienser og må forsikre deg at den maten du kjøper IKKE inneholder disse ingrediensene. Ingredienser som er kjent for å gi allergi og overfølsomhetsreaksjoner skal fremgå tydelig av merkingen. Eksempler kan være glutenholdig korn, skalldyr, egg, peanøtter eller selleri.

 En teskje salt om dagen er mer enn nok!

Annonse:
Annonse: