Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Velger du riktig, kan du gjerne grille flere ganger i uken.

Spiser du bare pølser og potetsalat, blir grillmåltidet verken sunt eller spennende. Velger du derimot fisk, kylling, koteletter eller renskåret kjøtt og flere typer salater og grønnsaker, vil du få et næringsrikt og smakfullt måltid.

Mer kjøtt, mindre pølser

Generelt er det lurt å velge rent kjøtt fremfor farseprodukter som pølser og hamburgere, men dersom du eller barna har lyst på pølser en dag, så velg de magreste typene.

Prøv gjerne også å lage hamburgere av karbonadedeig, eller kjøttdeig av svin eller kylling selv. Hjemmelagete burgere smaker godt, og inneholder dessuten mindre fett og salt enn de fleste ferdigvarianter.

Mørt og magert

Indrefilet, ytrefilet, mørbrad, entrecôte, koteletter og flatbiff er mørt kjøtt som egner seg godt på grillen. Entrecôte er noe fetere enn indre- og ytrefilet. Dette fettet gir kjøttet en god smak, men vil smelte ut og renne ned i grillen under oppvarming. Dermed får du ikke i deg så mye mer fett hvis du velger en entrecôte fremfor annen biff.

Greit med rødt kjøtt

Helsedirektoratet anbefaler oss å ikke spise mer enn 500 gram rødt kjøtt i uken. Det ikke alle vet, er at det her er snakk om ferdig tilberedt kjøtt, og at 500 gram tilberedt kjøtt tilsvarer 750 gram rått kjøtt. Du kan altså spise flere måltider med biff eller annet rødt kjøtt i uken, uten at du overstiger anbefalt mengde.

Stappfullt av jern

Kjøtt er en av våre beste kilder til jern. Jo rødere kjøttet er, desto mer jern inneholder det. En biff på 150 gram inneholder for eksempel like mye jern som 1,6 kilo kyllingfilet. Mange kvinner får i seg for lite jern, og for disse vil det derfor være en fordel å velge biff og annet rødt kjøtt på grillen.

Tilbehøret avgjør

Det er ikke bare hva slags type kjøtt du velger, men også hva du spiser til som bestemmer om grillmåltidet blir sunt eller ikke. Grillmat passer ypperlig sammen med mange typer salater og grønnsaker, og det beste er selvfølgelig å servere flere typer grønnsaker sammen med grillmaten. Prøv for eksempel grillete asparges, tomat og mozzarellasalat, eller grillete grønnsaker i folie.

Viktig å tilberede kjøttet riktig

Brent og hardstekt mat har vist seg å kunne være kreftfremkallende. Derfor er det viktig at kjøttet grilles riktig.

Gode grilltips:

Annonse:
Annonse: