Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Viktig å erstatte væsketapet etter trening.

 For at kroppen skal kunne opprettholde normale funksjoner er det viktig at du får i deg tilstrekkelig med væske.

Vannet bidrar til å dekke væskebehovet, det inneholder ingen kalorier og i tillegg er det godt for hud, hår og negler.

Derfor bør du drikke nok vann

Visste du at vann er den viktigste enkeltkomponenten i organismen? Og at vann er det stoffet mennesket er nest mest avhengig av etter oksygen?

Vi mennesker kan nemlig klare oss uten mat i flere uker, men vi kan bare overleve noen få døgn uten vann.

Ønsker du å prestere godt i idrett eller annen trening så er det veldig viktig at du drikker nok. Negativ væskebalanse kan nemlig føre til redusert prestasjon.

Væskebalanse-husk å fyll på med væske

Fordi du mister vann fra kroppen hele tiden, både gjennom svette, urin og fordamping, er det viktig at du erstatter væsketapet for å opprettholde væskebalansen.

Hvor mye vann vi mister varierer veldig. Klima, aktivitet, sykdom/feber og bekledning er faktorer som kan bidrar til økt væsketap. Eksempelvis ved høy fysisk anstrengelse og i veldig varmt klima vil du svette mye og dermed vil du få et økt væsketap.

Vann eller sportsdrikk?

I forbindelse med trening, er det viktig å drikke mye for å erstatte væsketapet. Ofte holder det å drikke vann, men trener du hardt, over lengre tid (mer enn en time), bør det også være litt sukker og salter i det du drikker både under og etter trening. Dette vil både gi deg ekstra energi, og føre til at væsken blir lettere tatt opp i kroppen.

Både sportsdrikker og melkedrikker som sjokolademelk, kan være gode restitusjonsdrikker etter trening.

Les også: Sportsdrikker til harde økter

Les også: Melk eller sportsdrikk?

Livsviktige funksjoner

Vann har en mange ulike funksjoner i kroppen:

  • En del av den kjemiske strukturen
  • Vann fungerer også som løsningsmiddel for ulike stoffer i kroppen (har derfor stor betydning for fordøyelse, absorbsjon, og transport av næringsstoffer)
  • Transporterer avfallsstoffer ut av kroppen (urin, svette, Co2)
  • Temperaturregulering

Les også: Hvor mye vann trenger vi

Annonse:
Annonse: