Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Annonse:

Bruk rapsolje som en del av et sunnere kosthold.

Vi anbefales å spise mindre mettet fett og mer umettet fett, samtidig som forholdet mellom omega-6- og omega-3-fettsyrer bør forbedres. Ved å bruke rapsolje i matlaging kan du få et bedre sammensatt kosthold; mindre mettet fett og mer umettet fett og omega-3.

Rapsen har blitt sunnere gjennom foredling

Den rapsen vi opprinnelig dyrket er ikke den samme vi bruker i dag. Tidligere hadde frøene et høyere innhold av fettsyren eurukasyre (22:1, n-9). Denne fettsyren har blitt satt i sammenheng med fettavleiringer i hjerte- og skjelettmuskulaturen hos gnagere.

For å unngå uheldige effekter på mennesker, har man gjennom klassisk foredling redusert innholdet av denne fettsyren til et trygt og meget lavt nivå.

Gunstig sammensetning av fettsyrer

Forelding har dessuten resultert i at raspolje har det beste forholdet mellom vegetabilsk omega-6 og omega-3 sammenlignet med andre matlagingsoljer.

I tabellen under ser du innholdet av omega-6 og omega-3 i ulike planteoljer. Ikke bare kommer rapsolje godt ut med hensyn til forholdet mellom omega-6 og omega-3, totalinnholdet av omega-3 er også høyest blant matlagingsoljer, dvs. oljer som tåler oppvarming. Linfrøolje og valnøttolje egner seg ikke til oppvarming.

Innhold pr. 100 gram olje: Omega-6 Omega-3 omega-6:omega-3-ratio
Linfrøolje 14 g 52 g 0,3:1
Valnøttolje 53 g 10 g 5:1
Rapsolje 20 g 7,7 g 3:1
Hvetekimolje 55 g 6,9 g 8:1
Soyaolje 50 g 5,6 g 9:1
Maisolje 53 g 1,4 38:1
Peanøttolje 21 g 1,3 g 16:1
Olivenolje 6,8 g 0,6 g 11:1
Solsikkeolje 56 g 0,4 g 140:1
Sesamolje 41 g 0,3 g 137:1
Palmeolje 9,1 g 0,2 g 46:1
Kokosfett 1,7 g 0,1 g 17:1

Omega-3- og omega-6-fettsyrene vi her snakker om planteoljer er hhv. alfa-linolensyre og linolsyre. Altså ikke de samme omega-3-fettsyrene som vi finner i fisk som er EPA (eikosapentaensyre) og DHA (dokosaheksaensyre). Helsegevinsten av EPA og DHA i fisk er mye sterkere enn alfa-linolensyre som kroppen selv må omdanne til EPA og DHA. Likevel er det gunstig med matvarer som også har en gunstig balanse av vegetabilsk omega-3 og omega-6.

Nordens olivenolje

Raps kan vi dyrker i Norden og derfor er rapsolje en ganske lokal råvare i motsetning til olivenolje. Rapsolje inneholder en god del av den samme fettsyren vi finner så mye av i olivenolje, nemlig oljesyre (18:1, n-9). I tillegg inneholder rapsolje lite mettet fett.

Næringsinnhold pr. 100 gram Rapsolje Olivenolje
Energi  3666 kJ / 892 kcal 3656 kJ / 889 kcal
Fett 99 g 99 g
hvorav Mettet fett 7,3 g 14 g
Enumettet fett 59 g 75 g
Flerumettet fett 28 g 7,5 g
Omega-3 7,7 g 0,6 g
Omega-6 20 g 6,9 g
Karbohydrater 0 g 0 g
hvorav sukkerarter 0 g 0 g
Protein 0 g 0 g
Salt 0 g 0 g
 Vitamin E 28 mg-alfa-TE 18 mg-alfa-TE

Rapsolje er også en naturlig rik kilde til vitamin E og inneholder mer av dette vitaminet enn de fleste andre matlagingsoljer. Vitamin E er en antioksidant som beskyttet fettet mot harskning.

Raps er en viktig matlagingsolje

Raps tilhører kålslekten og er en del av korsblomstfamilie. Fra rapsfrøene utvinnes rapsolje. I Norge dyrker vi raps, men opprinnelig ble den først dyrket i India for hele 4000 år siden. Først på slutten av middelalderen begynte vi å dyrke raps i større omfang i Europa. I dag er dette en av de viktigste plantene vi bruker til å lage matlagingsolje fra. Rapsolje utgjør om lag 16 % den globale produksjonen av matlagingsoljer.

Du trenger bare en matlagingsolje – og det er rapsolje!

Kilder:
  • Eskin NAM og Przybylski R. Rape seed oil/Canola. Encyclopedia of Food Sciences and Nutrition (Second Edition). Elsevier Science 2003.
  • Nasjonalt råd for ernæring. Kostråd for fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer. Helsedirektoratet, 2011.
  • Matvaretabellen 2016. Mattilsynet, Helsedirektoratet og Universitetet i Oslo. www.matvaretabellen.no
  • Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas version 2016-02-17.
Annonse:
Annonse: