Foto: Erik Helgeneset

Produktene er kjøpt inn fra Norgesgruppen, REMA 1000, Coop, eller kjøpt på nett av Cøliakiforeningen.

Müsli, crüsli eller frokostblanding?

I denne testen har vi sammenliknet næringsinnholdet i det som regnes som «frokostblandinger», og det som kalles for müsli eller granola. Müsli, crüsli og granola er frokostblandinger som er laget av valset korn. Forskjellen på müsli og crüsli er at crüsli er bakt i ovn, gjerne med søtning som sukker, juice eller honning. Granola er egentlig bare et annet navn for crüsli.

Stor forskjell på fiberinnhold

Når du velger en frokostblanding eller müsli, er det lurt å sjekke fiberinnholdet.

En frokost med mye fiber vil ha en positiv innvirkning på blodsukkeret ditt hele resten av dagen. Du vil føle deg mettere, mer opplagt, og mindre sugen på noe søtt. De aller fleste får i seg mindre fiber enn anbefalt. Dette gjelder særlig de som har en eller annen glutenintoleranse fordi glutenfrie produkter ofte inneholder langt mindre fiber enn tilsvarende matvarer med gluten.

Fiber er bra for fordøyelsen, vekten, blodsukkeret og helsa. Når du velger glutenfri müsli eller andre typer frokostblandinger, gå for de som inneholder mye fiber og lite sukker slik som vinnerne av denne testen.

Veldig mye sukker i taperne

En del av produktene i denne testen er et helt greit valg. Andre inneholder store mengder sukker, og er mer som en dessert å regne. Mye sukker kombinert med lite fiber er verken bra for metthetsnivå, energinivå, vekt eller helse.

Går du for en av taperne, kan du få en type som inneholder nesten 27 gram sukker og bare 4 gram fiber per 100 gram. Nesten en tredel av frokostblandingen består altså av sukker, og innholdet av fiber er lavt.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på et utvalg müsli, crüsli og granola som finnes i de største dagligvarekjedene og i nettbutikker.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på hvor mye sukker, fiber, protein, mettet og umettet fett, og salt de inneholder. Vi har latt mengden sukker og fiber telle dobbelt, ettersom mange får i seg for mye sukker og for lite fiber.

Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at de sunneste får terningkast 6 og de minst sunne får terningkast 2. Et produkt som får terningkast 6 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 2 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.