Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:
Foto: Lise von Krogh

Se ekspertenes råd.

Mange er usikre på om de får i seg alt de trenger av næringsstoffer gjennom maten, og om de bør ta tilskudd av et eller flere vitaminer eller mineraler.

Spiser du sunt og variert, trenger du høyst sannsynlig ikke kosttilskudd. Men det er noen næringsstoffer vi vet en del får i seg for lite av. Grunnen til dette er at de spiser for lite av de matvarene som er de viktigste kildene til disse næringsstoffene.

Næringsstoffer som noen kan få for lite av er:

Se video for å lære hvor du finner disse næringsstoffene.

Vitamin D er et vitamin som vi faktisk kan lage selv i huden når den får sollys på seg. Men siden det er vinter halve året, og noen også dekker til huden, så klarer vi ikke lage nok vitamin D selv. Derfor må vi ha det gjennom maten. Den desidert beste kilden til vitamin D er fisk, særlig fet fisk.

Kalsium er blant annet viktig for et sterkt skjelett. Våre absolutt beste kilder til kalsium er melk og meieriprodukter. Får vi i oss 3 porsjoner med meieriprodukter om dagen, får dekker vi kalsiumbehovet som er på 800 mg om dagen.

Jod er viktig for stoffskiftet og for normal vekst og utvikling av sentralnervesystemet hos foster og små barn. Undersøkelser viser at jodmangel på nytt kan være på fremmarsj i Norge og at gravide og ammende er mest utsatt. Den beste kilden til jod er meieriprodukter og hvit fisk.

Jern er et mineral som er viktig i mange funksjoner i kroppen. Mesteparten av jernet brukes til å frakte oksygen fra lungene og ut i alle kroppens celler og vev. Mange nordmenn, særlig kvinner og barn, får i seg for lite jern. For lite jern kan gi jernmangelanemi, som gjør at man blir sliten, slapp og blek.

Folsyre, eller folat som det også heter, er et B-vitamin som er særlig viktig for deg som planlegger å bli gravid eller er gravid. Nok folsyre forebygger nemlig nevralrørsdefekter hos fosteret, slik som ryggmargsbrokk, dødelig hjernebrokk og manglende hjerne. Før graviditet og i løpet av de første 3 mnd av svangerskapet anbefales det å ta tilskudd av 400 µg folat ettersom det er vanskelig å få i seg nok via maten.

Holder du deg unna sukker, melk og gluten? Se video.

 Videoene i artikkelen er laget med støtte fra Helsedirektoratet.

Annonse:
Annonse: