Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sammenheng mellom kosthold og risiko for å bli smittet av COVID-19?

I løpet av de siste ukene har det vært mye feilinformasjon rundt forholdet mellom COVID-19 og mat. Flere «eksperter» har påstått at ulike kosttilskudd, en spesiell type te, eller andre kostholdsfaktorer kan booste immunforsvaret og bidra til å redusere risikoen for å bli smittet av COVID-19. Men stemmer egentlig dette?

Kan spesielle matvarer redusere risikoen for å bli smittet av COVID-19?

Et sunt og variert kosthold der man får i seg alle næringsstoffene man trenger, er viktig for et velfungerende immunforsvar. Det er nemlig flere næringsstoffer (vitamin D, C, A, B6, B12, jern, kommer, folat, selen og sink) som spiller en viktig rolle i immunforsvaret. I tillegg til sunn mat, vil det å være fysisk aktiv, redusere stress og få nok søvn også bidra til å opprettholde et normalt immunforsvar.

Utover dette er det ikke dokumentert at spesielle matvarer eller dietter kan gi et bedre immunforsvar, mindre risiko for å bli smittet av COVID-19, eller føre til at man blir fortere frisk hvis man først har blitt smittet.

Tre næringsstoffer du kan få for lite av

Kan vi booste immunforsvaret med kosttilskudd?

Et sunt og balansert kosthold er viktig for å opprettholde en god helse og et normalt immunforsvar. Spiser vi sunt, nok og variert, vil vi få i oss alle de næringsstoffene vi trenger. Personer som av en eller annen grunn ikke får i seg nok av visse næringsstoffer gjennom maten, for eksempel fordi de spiser lite, ensidig, eller holder seg unna eller spiser lite av visse matvarer/matvaregrupper kan ha behov for å ta tilskudd av enkelte næringsstoffer. De som spiser lite fisk kan for eksempel ha behov for å ta tilskudd av vitamin D, for eksempel ved å ta tran, og de som ikke får i seg meieriprodukter kan trenge tilskudd av kalsium.

Et tilstrekkelig inntak av alle vitaminer og mineraler er altså med på å opprettholde et normalt immunforsvar, men det betyr ikke det samme som at vi kan spise oss til et «enda bedre immunforsvar», ved å få i oss mer vitaminer og mineraler enn det vi vi har behov for. Det er foreløpig ingen bevis eller EU-godkjente helsepåstander om at kosttilskudd kan «øke» immunforsvaret vårt og forhindre eller behandle virusinfeksjoner, som COVID-19.

God hygienepraksis, sosial distansering og isolering av de som er smittet er de mest kjente måtene å forhindre smitte på. For mer informasjon om hvordan du beskytter deg mot COVID-19 se Verdens helseorganisasjon (WHO) - Grunnleggende beskyttelsestiltak mot det nye koronaviruset.

Kilde:

https://www.eufic.org/en/page/food-and-coronavirus-covid-19-what-you-need-to-know?fbclid=IwAR3GneI0ZE1kIW7baiuWZP5lUp-2M9BJowexsEUV6ZniJJnzKd2bx3uJtfg

https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses

https://www.bda.uk.com/resource/covid-19-corona-virus-advice-for-the-general-public.html?dm_i=1M7S

http://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/novel-coronavirus-2019-ncov-technical-guidance/food-and-nutrition-tips-during-self-quarantine

Annonse:
Annonse: