Foto: Erik Helgeneset

Pølsepålegg som salami og servelat er populære pålegg, ikke minst blant barn. Sammenliknet med en del andre typer pålegg, er det en del fett og salt i pølse. Servelat inneholder dessuten relativt lite kjøtt, og mange tilsetningsstoffer.

Derfor bør du spise mindre salt

Varier mellom påleggene

Det er helt ok å spise pølsepålegg en gang iblant, men velger du andre typer pålegg som ost, leverpostei, egg og fiskepålegg får du i deg mer av de viktige næringsstoffene, og mindre salt, mettet fett og tilsetningsstoffer.

Ost er en fin kilde til kalsium, leverpostei gir deg jern, mens egg, makrell, sardiner og laks gir deg proteiner som metter godt. Fiskepålegg er dessuten en viktig kilde til de gunstige omega-3 fettsyrene.

Topper du det hele med litt tomat, agurk eller paprika, og spiser en gulrot eller eple ved siden av, får du et godt og næringsrikt måltid.

Er alle E-stoffer farlig?

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sett på hvor mye mettet fett, protein,karbohydrater, salt og andel kjøtt de ulike typene servelat inneholder. Mye mettet fett, karbohydrater og salt har trukket ned, mens mye protein og kjøtt har trukket opp.

Vi har valgt å gi servelatpølsene terningkast 1-4, der 1 er det minst sunne produktet og 4 er det vi vurderer som best. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Et produkt som får terningkast 4 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter.