Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

I dag spiser vi ikke bare potet til middag. Vi spiser også pasta og ris og andre middagskorn.

Flere og flere oppdager quinoa, byggris, couscous og bulgur som alternative middagstilbehør, men hva er det sunneste valget?

Når du skal velge et korn som middagstilbehør, velg fullkorn! Det er ensbetydende med mer fiber, vitaminer og mineraler. Det er, som denne testen viser, en viss variasjon i næringsinnhold mellom type korn og korn fra ulike produsenter. Alle kornene i testen er en kilde til karbohydrater. Inneholdet varierer fra 57 % prosent (quinoa) til 78 % (fin couscous). Et middagskorn med høyt fiberinnhold gir lav glykemisk indeks.

Bedre valg enn ris

Ris er ikke mer i testen, verken hvit ris eller upolert naturris. Hadde ris vært med i testen så hadde den tapt, det gjelder også naturrisen. Dette skyldes at den inneholder mindre fiber enn den fineste couscousen og kun litt mer protein enn test taperen i følge matvaretabellen.no. Innholdet av umettet fett er også lavt.

Bruker du naturris er dette likevel et bedre valg enn hvit ris, fordi innholdet av de fleste næringsstoffer (bortsett fra karbohydrater) er høyere i den brune varianten. Dette er også et trygt valg for dem som ikke tåler hveten som både couscous og bulgur er fremstilt av. Les Heller grovkarbo fremfor lavkarbo.

Middagshvete

Både bulgur og couscous er laget av durumhvete. Begge kan du få som fullkorn og fin variant. Når du velger fullkorn er innholdet av fiber, vitaminer og mineraler høyere. Dette skyldes at hele kornet brukes i fremstillingen.

Couscous lages ved å blande durumhvete med vann og forme den til små korn, mens bulgur er hvetekjerner som er dampkokt, tørket, polert, siktet og knust. Bulgur har lange tradisjoner i matlaging i Midtøsten, mens couscous er mer brukt i Nord-Afrika.

Bulgur og couscous er svært raskt å tilberede og er smarte valg når tiden på kjøkkenet er knapp.

I testen er det både naturelle varianter og en couscous med smak. Sistnevnte kommer dårligere ut i testen fordi andre ingredienser spiller inn i vurderingen. Vi valgte å ta den med likevel.

Quinoa for de som ikke vil ha hvete

Quinoa har godt rykte på seg, både fordi den er et hvete- og glutenfritt alternativ, men også fordi den sies å ha høyt proteininnhold. Sammenligner vi den hvite quinoaen direkte med fullkornscouscous (begge fra gogreen) så er det forsvinnende lite forskjell mellom dem. Ernæringsmessig er de nærmest likestilte når vi ser på makronæringsstoffene, energi, protein, fett, karbohydrater og fiber.

Forskjeller er botanisk. Couscous er hvete og et korn, mens quinoa er frø av en urte som er i slekt med spinat og rødbeter. Quinoa har opprinnelse i det Sør-Amerikanske kjøkkenet.

I følge nutritiondata.com er quinoa en god kilde til folat og andre B-vitaminer samt en rekke mineraler. Den er spesielt rik på mangan. Dersom du velger den røde og svarte quinoaen øker næringsinnholdet. Les mer om næringsstoffer i quinoa.

Tradisjonelt byggris

I oldtiden hadde vi ikke ris, men bygg. Vikingene brukte bygg til flatbrød, grøt, gryter, supper - egentlig til det meste. Du har kanskje spist betasuppe. De gråhvite kornene i suppen er nettopp bygg.

Bygg sin storhetstid gikk over og hveten overtok etter hvert tronen og fikk en sentral plass i kosten vår. At bygg har fått en liten oppsving er positivt. Dette kornet er nemlig en fin kilde til antioksidanter, kostfiber, protein, B-vitaminer og mineraler. Betaglukan er en type fiber i bygg som styrke tarmen som immunorgan. Dessuten kan betaglukaner forsinke opptaket av kolesterol og sukker

Når det gjelder antioksidantene inneholder bygg mer enn andre korn. Antioksidantene bidrar også til den bitre smaken til bygg og derfor smaker bygg mer bittert enn hvete.

I butikken finnes også vakumpakket byggris med smak. Disse er forhåndskokte (ikke tørre) og lot seg ikke sammenligne med de andre produktene i testen.

Slik har vi gjort testen

I denne testen har vi sammenliknet et utvalg middagskorn. Utvalget ble foretatt etter hva produsenten hadde deklarert av næringsstoffer. De som ikke hadde deklarert fiber, ble heller ikke tatt med i testen.

For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av produktene, har vi sett på innhold av protein, umettet fett og fiber pr. 100 gram tørr vare. Desto mer protein, umettet fett og fiber, desto høyere poengsum. Andelen umettet fett teller kun halvparten av protein og fiber. Dette skyldes at middagskorn er en mindre kilde til fett og desto viktigere kilde til fiber og protein.

Vi har ikke testet for karbohydrater fordi for noen er dette viktig at det er lavere, mens andre ønsker et høyere karbohydratinntak, for eksempel aktive folk. Derfor lar vi forbrukeren selv ta det valget.

Smak er ikke en faktor i testen.

I testen er produktene rangert fra terningkast 2 til 6. Produktene er rangert i forhold til hverandre. Det betyr at det beste får terningkast 5 og det dårligste terningkast 2. Et produkt som får terningkast 5 i denne testen, vil ikke nødvendigvis få samme resultat hvis det testes mot andre produkter. Det er heller ikke slik at et produkt som får terningkast 3 er direkte dårlig eller usunt, bare at det har dårligere total poengsum enn de som får høyere terningkast.

Våre kilder

Opplysningene til Bramat sine tester hentes fra deklarert næringsinnhold og ingredienslisten på forpakninger vi kjøper inn i vanlige, norske butikker. Dette er informasjon som også er tilgjengelig for forbruker og den mest relevante informasjonen i testsammenheng.

Når det er nødvendig henter vi inn ekstra informasjon fra produsentene i de tilfellene vi ser dette mangler på deklarasjonen. Dette gjør vi for at vi skal få en god test og at produktene skal bli vurdert på lik linje. Dersom vi ikke har opplysninger om innholdet av alle næringsstoffer som vurderes i testen på et produkt, så får ikke denne et terningkast.

Feilkilder

Vi gjør oppmerksom at på at det kan forekomme avvik mellom deklarasjonen og faktisk innhold dersom produsentene nylig har foretatt endringer i produktene og ikke har oppdater forpakningen. Dette er en ukjent faktor vi ikke kan ta hensyn til og vi endrer ikke testen etter at den er publisert, ettersom vi forventer at deklarasjonen er korrekt.

Testresultater

urtekram-rod_quinoa

Rød quinoa

Testvinner med det høyste inneholdet av fiber og umettet fett. Godt proteininnhold.

terning6

Energi: 1530 kJ (360 kcal)
Protein: 13,00 g
Karbohydrater: 59,00 g
Sukker: 4,20 g
Fett: 6,00 g
Mettet fett: 0,60g
Umettet fett: 5,40 g
Fiber: 11,00g
Natrium: - g
Vekt: 350 g
Produsent: Urtekram Int. A/S

urtekram-quinoa

Quinoa

Testens nest høyeste proteininnhold og nest mest av umettet fett. Kommer dårligere ut på fiber.

terning5

Energi: 1490 kJ (350 kcal)
Protein: 14,00 g
Karbohydrater: 57,00 g
Sukker: 5,00 g
Fett: 6,00 g
Mettet fett: 0,70g
Umettet fett: 5,30 g
Fiber: 7,00g
Natrium: - g
Vekt: 350 g
Produsent: Urtekram Int. A/S

urtekram-svart_quinoa

Svart quinoa

Testens nest høyeste fiberinnhold. Godt fiberinnhold. Litt lavere proteininnhold enn vinneren.

terning5

Energi: 1480 kJ (350 kcal)
Protein: 12,00 g
Karbohydrater: 58,00 g
Sukker: 4,10 g
Fett: 5,60 g
Mettet fett: 0,50g
Umettet fett: 5,10 g
Fiber: 10,00g
Natrium: - g
Vekt: 350 g
Produsent: Urtekram Int. A/S

go_green-fullkorns_couscous

gogreen Fullkornscouscous

Testens høyeste proteininnhold. Greit innhold av fiber. Lavt innhold av umettet fett pga lite fett totalt

terning5

Energi: 1450 kJ (350 kcal)
Protein: 15,00 g
Karbohydrater: 61,00 g
Sukker: 2,00 g
Fett: 3,00 g
Mettet fett: 0,50g
Umettet fett: 2,50 g
Fiber: 8,00g
Natrium: 0,01 g
Vekt: 400 g
Produsent: Lantmännen Cerealia Norge

go_green-quinoa

gogreen Quinoa

Høyt proteininnhold, men kommer dårligere ut på fiber. Lavt innhold av umettet fett pga lite fett totalt

terning5

Energi: 1500 kJ (360 kcal)
Protein: 14,00 g
Karbohydrater: 61,00 g
Sukker: 2,00 g
Fett: 3,00 g
Mettet fett: 0,50g
Umettet fett: 2,50 g
Fiber: 7,00g
Natrium: 0,10 g
Vekt: 400 g
Produsent: Lantmännen Cerealia Norge

go_green-bulgur

gogreen Bulgur

Godt proteininnhold, men lavt innhold av umettet fett pga lite fett totalt. Middels innhold av fiber.

terning4

Energi: 1500 kJ (360 kcal)
Protein: 13,00 g
Karbohydrater: 70,00 g
Sukker: 0,80 g
Fett: 1,50 g
Mettet fett: 0,20g
Umettet fett: 1,30 g
Fiber: 8,00g
Natrium: 0,02 g
Vekt: 450 g
Produsent: Lantmännen Cerealia Norge

tipiak-couscous

Tipiak Couscous complete wholewheat integrale

Bra proteininnhold, men lavt på fiber. Kommer dårlig ut på umettet fett pga. lite fett totalt.

terning3

Energi: 1467 kJ (346 kcal)
Protein: 13,60 g
Karbohydrater: 68,20 g
Sukker: 3,60 g
Fett: 2,10 g
Mettet fett: 0,40g
Umettet fett: 1,70 g
Fiber: 6,50g
Natrium: 0,00 g
Vekt: 400 g
Produsent: Tipiak

go_green-apricot_chili_couscous

gogreen Apricot & Chili Couscous

Testens laveste fiberinnhold. Bra proteininnhold, men ikke det høyeste i testen. Bra innhold av umettet fett.

terning3

Energi: 1500 kJ (360 kcal)
Protein: 11,00 g
Karbohydrater: 63,00 g
Sukker: 4,00 g
Fett: 5,00 g
Mettet fett: 1,00g
Umettet fett: 4,00 g
Fiber: 6,00g
Natrium: 0,90 g
Vekt: 300 g
Produsent: Lantmännen Cerealia Norge

mollerens-byggris

Møllerens Byggris

Testens laveste proteininnhold, middels fiberinnhold. Lavt innhold av umettet fett pga lite fett totalt

terning3

Energi: 1450 kJ (340 kcal)
Protein: 8,80 g
Karbohydrater: 65,20 g
Sukker: 0,90 g
Fett: 3,00 g
Mettet fett: 0,50g
Umettet fett: 2,50 g
Fiber: 8,00g
Natrium: 0,01 g
Vekt: 300 g
Produsent: Norgesmøllene AS

cigkoftelik-bulgur

Çuj'oftekuj (extra fine) Bulgur

Kommer dårlig ut på alle tre faktorer; protein, umettet fett og fiber.

terning2

Energi: 1485 kJ (355 kcal)
Protein: 10,90 g
Karbohydrater: 78,60 g
Sukker: - g
Fett: 1,42 g
Mettet fett: 0,34g
Umettet fett: 1,08 g
Fiber: 6,76g
Natrium: 0,02 g
Vekt: 1000 g
Produsent: Duru Bulgur Gida San.Ve. Tic. A.

Næringsinnhold per 100 g Energi, kJ Energi, kcal Protein, g Karbo-hydrater, g Sukker, g Fett, g Mettet fett, g Umettet fett, g Fiber, g Natrium, g Vekt, g
Rød quinoa, Urtekram Int. A/S 1530 360 13,00 59,00 4,20 6,00 0,60 5,40 11,00 - 350
Quinoa, Urtekram Int. A/S 1490 350 14,00 57,00 5,00 6,00 0,70 5,30 7,00 - 350
Svart quinoa, Urtekram Int. A/S 1480 350 12,00 58,00 4,10 5,60 0,50 5,10 10,00 - 350
gogreen Fullkornscouscous, Lantmännen Cerealia Norge 1450 350 15,00 61,00 2,00 3,00 0,50 2,50 8,00 0,01 400
gogreen Quinoa, Lantmännen Cerealia Norge 1500 360 14,00 61,00 2,00 3,00 0,50 2,50 7,00 0,10 400
gogreen Bulgur, Lantmännen Cerealia Norge 1500 360 13,00 70,00 0,80 1,50 0,20 1,30 8,00 0,02 450
Tipiak Couscous complete wholewheat integrale, Tipiak 1467 346 13,60 68,20 3,60 2,10 0,40 1,70 6,50 0,00 400
gogreen Apricot & Chili Couscous, Lantmännen Cerealia Norge 1500 360 11,00 63,00 4,00 5,00 1,00 4,00 6,00 0,90 300
Møllerens Byggris, Norgesmøllene AS 1450 340 8,80 65,20 0,90 3,00 0,50 2,50 8,00 0,01 300
Çiköftelik (extra fine) Bulgur, Duru Bulgur Gida San.Ve. Tic. A. 1485 355 10,90 78,60 - 1,42 0,34 1,08 6,76 0,02 1000
Foto: Erik Helgeneset
Annonse:
Annonse: