Følg oss

Kontakt

Kontaktskjema

Info

BraMat.no er et nettsted for alle som har interesse for, eller spørsmål om mat, vekt, helse, ernæring og livsstil. BraMat.no drives av seriøse og anerkjente fagfolk med lang erfaring innen vektreduksjon og helse på nett.
Kopiering av tekst og annet materiale fra BraMat.no for bruk annet sted er ikke tillatt uten avtale.

Annonse:

Sjekk brødskala’n og grovhetsprosenten.

Det er ingen tvil om at grovt brød er sunnere enn fint brød. Jo grovere brødet er, desto mer fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter inneholder det.

Kjør på med fiber

De aller fleste får i seg langt mindre fiber enn den anbefalte dosen på 30-35 gram per dag. Og det er synd, for fiber er medisin for kroppen.

Undersøkelser viser at de som spiser nok fiber har redusert risiko for diabetes type 2, hjerte- og karsykdom og visse former for kreft. Dessuten er det hevet over enhver tvil at fiberrik mat er bra for fordøyelsen og motvirker forstoppelse.

Forskning tyder også på at det er lettere å holde vekten, eller gå ned i vekt hvis du spiser nok fiber. Dette er egentlig ganske logisk, ettersom fiberrik mat metter godt og dermed får deg til å spise mindre. Mat med mye fiber gir et jevnt blodsukker, noe som i seg selv har vist seg å gjøre det lettere å regulere vekten. Og når det i tillegg er slik at mat som er naturlig rik på fiber, slik som grønnsaker, knekkebrød og klibrød, også inneholder lite kalorier, er det ikke så vanskelig å forstå at det er lettere å regulere vekten med et fiberrikt kosthold.
Fiber og fullkorn

Mye av fibret vi spiser, kommer fra korn. Korn er bygget opp av tre deler; kli, kim og kjerne. Kli og kim som sitter i de ytre delene av kornet, har et mye høyere innhold av kostfiber, vitaminer og mineralstoffer enn den stivelsesrike kjernen. Fiber får du også gjennom hele korn og sammalt mel.

Sammalt mel er mel laget av hele kornet, og inneholder derfor langt mer fiber, vitaminer og mineraler enn siktet mel. Jo større andel fullkorn det er i et brød, jo mer hele korn og sammalt mel er det. Dette er positivt ettersom undersøkelser blant annet tyder på at fullkorn kan redusere risikoen for kreft.

Greit å vite om merking av brød

De fleste brød merkes i dag med brødskala’n, en sirkel som sier noe om hvor mye hele korn, kli og sammalt mel det er i et brød. Jo større del av sirkelen som er farget, desto grovere er brødet. Inndelingen er som følger:

  • Fint; 0-25 % sammalt mel, hele korn eller kli
  • Halvgrovt; 25-50 % sammalt mel, hele korn eller kli
  • Grovt; 50-75 % sammalt mel, hele korn eller kli
  • Ekstra grovt; 75-100 % sammalt mel, hele korn eller kli

brodskala

Vær oppmerksom på at dette betyr at et brød som kategoriseres som grovt har en grovhetsprosent som ligger et sted mellom 50 og 75%. Mens en grovhetsprosent på 75% er bra, er 50 % i praksis bare et halvgrovt brød.

Skal du virkelig være sikker på at du velger grovt nok, bør du derfor også ta en titt på brødets grovhetsprosent som står i varedeklarasjonen. Jo høyere grovhetsprosenten er, desto grovere er brødet. Hvis du vil ha et ordentlig grovt brød, bør du velge et som har en grovhetsprosent mellom 75 og 100.

Logg inn

Annonse:

DIN UKE

Oppskrifter