Oslo Vinterfestival følger i Terje Håkonsens fotspor og gjennomfører sitt arrangement uten å profilere usunne produkter.
Idrettsarrangementer er nesten alltid finansiert av usunne produkter, men når gir Bergesenstiftelsen 1 million kroner for at hovedstadens nye vinterattraksjon skal gå av stabelen uten reklame for sjokolade, brus og energidrikker.
Drikk vann!
I vinter gjennomførte The Arctic Challenge et prosjekt sammen med den amerikanske organisasjonen Drink Water. Bergesenstiftelsen, som er opptatt av barn og unge har gode verdier, finansierte prosjektet, som fikk stor oppmerksomhet i Norge og internasjonalt. Takket være Bergesen, ble Drink Water hovedsponsor for The Arctic Challenge, og et godt budskap fikk gjennomslag i medier over hele verden.
Foto: Thomas Holth
Paraplyorganisasjon for vinterglede
Nå tar folkene bak The Arctic Challenge prosjektet opp noen hakk gjennom Oslo Vinterfestival og TAC jr. Oslo Vinterfestival er en paraplyorganisasjon som skal lage vinterglede for hele familien i Oslo hvert år fremover. Til vinteren kan publikum oppleve The Arctic Challenge, men også delta i mange vinteraktiviteter, under festivalen som foregår mellom 13. og 16. mars i Oslo Vinterpark. Det er et samarbeidsprosjekt mellom The Arctic Challenge, Oslo Vinterpark og Oslo kommune. Mer om Oslo Vinterfestival
The Arctic Challenge Junior
TAC jr er The Arctic Challenge for de minste. Alle mellom 8 til 12 år kan komme og kjøre en mini-versjon av TAC-løypene, spise økologisk mat, høre på musikk og vinne morsomme premier. Alt er gratis, og det er ikke en helseskadelig energidrikk å få.
Helhetlig budskap
Oslo Vinterfestival, The Arctic Challenge og TAC jr er alle inspirert av Terje Håkonsens ideer om gode holdninger, idrettsglede og sunt kosthold. Bergesenstiftelsen sørger for at budskapet blir tydeliggjort gjennom Drink Water-prosjektet. Uten Bergesen ville verken Oslo Vinterfestival, TAC eller TAC jr vært mulig å gjennomføre med et slikt verdigrunnlag, sier Henning Andersen, initiativtaker til festivalen til Tacky.
Godteri og idrett
Når man ser hvilken tilstedeværelse energidrikker og andre godteriaktører har i actionsport og andre idretter skjønner man at det er utfordrende å takke nei til disse pengene. Bra da at en stiftelse som Bergesen kan bidra og hjelpe frem andre verdier på idrettsarenaen.
Er det ikke nesten litt rart at det skal være nyhetsverdig at et idrettsarrangement velger og ikke reklamere for usunne produkter man blir feit og sjuk av?